Zzp'ers en acquisitiefraude - reactie MKB-Nederland

mkb-nederland-22102018.jpg

Hieronder lees je de reactie van MKB-Nederland op de uitzending van Radar (22-10-2018) over zzp'ers en acquisitiefraude.

'Zeker herkennen we deze problematiek Elke week komen er één of meer klachten binnen van ondernemers die zich bewust misleid voelen. Een deel van de gesprekken wordt gevoerd aan de "keukentafel", vooral bij ondernemers die net begonnen zijn (ZZP-ers).  Een deel gaat telefonisch (mkb-bedrijven) en net als eerder bij acquisitiefraude over andere producten of diensten wordt gemeld dat men als klant wordt aangemerkt met een contract terwijl er alleen bevestigend is gereageerd op "meer informatie" of "een offerte"! 

Van dergelijke praktijken hebben consumenten én ondernemers, zowel zzp-ers als mkb-ers, last. De oplossing wat ons betreft ligt bij de ACM. Die mag nu alleen actie ondernemen als er klachten van consumenten binnenkomen, terwijl zzp-ers en mkb-ondernemers op dezelfde wijze benaderd en misleid worden. Als de ACM actie kan ondernemen op het moment dat er klachten binnenkomen die wijzen op systematische misleiding zoals het soort dat u beschrijft, dan wordt het ineens veel minder interessant voor dergelijke organisaties omdat de ACM boetes op kan leggen. Nu staat de ACM met lege handen en daardoor de getroffen ondernemers ook.

Wij zien meer in verbreding van de bevoegdheid van de ACM zodat deze ook kan optreden tegen dergelijke praktijken als zzp-ers en mkb-ondernemers het melden. Er gaan jaren overheen voor een maatregel als opt-in bekend is. Er is geen enkele reden te veronderstellen dat fraudeurs zich wat aantrekken van zo’n regel. Terwijl optreden door de ACM effectief is en morgen kan beginnen als de minister vandaag regelt dat zij die bevoegdheid krijgt.'