toggle menu

Seed cycling: zaden eten tegen menstruatieklachten. Helpt het echt?

Seed cycling: zaden eten tegen menstruatieklachten. Helpt het echt?

De ene week voel je je ontzettend energiek, vrolijk en positief en de volgende week ben je futloos en krijg je te maken met rugpijn en krampen: een gevolg van de hormoonschommelingen tijdens de menstruatiecyclus. Vrijwel alle vrouwen krijgen hier een groot deel van hun leven mee te maken, maar een nieuwe hype biedt oplossingen: seed cycling

Heel simpel gezegd stelt seed cycling voor dat je in bepaalde periodes van je menstruatiecyclus bepaalde zaden (seeds) en pitten eet, die je hormoonlevels op peil houden. De verschillende fases in de menstruatiecyclus worden namelijk gereguleerd door hormonen en deze veranderen nogal eens in samenstelling. 

Dit beïnvloedt vervolgens de manier waarop vrouwen zich voelen en hoeveel klachten ze ervaren van hun menstruatie. Seed cycling geeft dus de mogelijkheid om op een natuurlijke manier je hormonen enigszins te reguleren. 

Een overgangsverpleegkundige over seed cycling

Om na te gaan of seed cycling een methode is die ook echt zou kunnen werken, spreekt Radar met overgangsverpleegkundige Stef Boes: ‘Het eten van een bepaalde hoeveelheid zaden op specifieke dagen was mij nog onbekend, maar ik vind het een hele leuke benadering!’. 

Seed cycling stap voor stap

Seed cycling begint op de eerste dag van je cyclus; dus de dag waarop de bloeding begint. Het idee is dat je de eerste helft van je cyclus, ongeveer tot en met dag 12-14, dagelijks 1 eetlepel gemalen lijnzaad en 1 eetlepel pompoenpitten eet. Tijdens de tweede helft, vanaf ongeveer dag 13-15 tot en met dag 28, eet je dagelijks 1 eetlepel zonnebloempitten en 1 eetlepel sesamzaad. 

Het idee hierachter is het volgende: op de eerste dag van de menstruatie is het oestrogeenniveau van een vrouw ontzettend laag en is de productie van progesteron gestopt, zodat het baarmoederslijmvlies wordt afgebroken. Deze waarden zorgen ervoor dat het energiepeil laag kan zijn, vrouwen zich slap voelen en een gevoelig lichaam hebben. Hierbij komen klachten als rugpijn, een opgeblazen gevoel en kramp kijken. Om deze klachten dus te verminderen en de hormonen op een natuurlijke manier meer in balans te brengen, kan dit worden aangevuld door het eten van lijnzaden en pompoenpitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze zaden en pitten als natuurlijke oestrogeenaanvuller kunnen werken. In de tweede helft van de cyclus worden vervolgens gemalen zonnebloempitten en sesamzaden gegeten, omdat opnieuw uit onderzoek blijkt dat deze specifieke pitten en zaden helpen om de progesteronlevels in balans te houden.

Bewezen positieve effecten van lijnzaad en pompoenpitten

En naast dat overgangsverpleegkundige Boes het leuk vindt, erkent ze de positieve werking die de zaden kunnen hebben: ‘Ik denk bovendien dat deze methode zeker bij PMS-klachten ondersteunend kan werken. Het gebruik van lijnzaad en pompoenpitten heeft inderdaad invloed op het oestrogeen in de eerste fase. Lignanen, stoffen die in lijnzaad zitten, werken als fyto-oestrogenen en die hebben bovendien een ondersteunende werking op progesteron.' Fyto-oestrogenen zijn eigenlijk stofjes die de werking van oestrogeen kunnen nadoen, maar dan wat minder sterk.

‘Daarnaast staan ook pompoenpitten erom bekend dat ze goed werken bij stemmingswisselingen. Door de hoeveelheid vitamine B raad ik mijn cliënten ook vaak aan vooral in de herfst pompoenpitten te eten, wanneer we richting de winter gaan.’ Ook op de zonnebloempitten en sesamzaden reageert Boes positief: ‘Sesamzaden bevatten ook liganen die een positieve werking hebben op het progesterongehalte. Dit helpt bijvoorbeeld tegen de bekende menstruatieklachten als rugpijn en vermoeidheid. Bovendien zorgen zonnebloempitten voor zink en selenium (mineralen).'

Individuele effecten

‘Ik denk dat deze methode zeker het proberen waard is, al wil ik graag benadrukken dat iedere vrouw verschillend is en bij iedereen weer iets anders goed werkt. Ik kan dan ook niet met zekerheid zeggen dat het voor iedereen veel effect zal hebben. Maar voor het verminderen van klachten, en dan met name wanneer een vrouw last heeft van PMS, denk ik dat het goede ondersteuning kan bieden’, aldus Boes. 

Gunstig effect op de overgang

Bovendien geeft de verpleegkundige aan dat de aandacht voor onze hormoonbalans ontzettend positief is: ‘Het zou zomaar kunnen dat de jongere generatie van twintigers straks een andere overgangsperiode krijgt. Dit is een gedachte hoor, maar het is heel positief om hier nu al zo bewust mee om te gaan en de hormoonhuishouding een handje te helpen.’
 

Ook interessant