toggle menu

Ken je ook de minpunten van groene thee?

Ken je ook de minpunten van groene thee?

Over de weldadige kracht van groene thee, is al veel inkt gevloeid. Maar is het warme drankje ook het helende wondermiddel dat het wordt genoemd? Vooral voor vrouwen is een van de bijwerkingen belangrijk om te weten.  

Dat (ongesuikerde) groene thee gezond is, net zoals zwarte thee, kent geen twijfel. Verschillende studies tonen aan dat drie kopjes per dag je kans op een beroerte, je bloeddruk en het gehalte aan slechte cholesterol verlagen. Het helpt je stofwisseling, wat afvallen bevordert, en is ook nog eens goed voor je tanden en botten.

Ziektes voorkomen? 

Het lijstje gaat verder, maar niet alle gezondheidseffecten zijn ook bewezen. Het drankje van ongefermenteerde theeblaadjes is een uitzonderlijke bron van antioxidanten die je weerstand verbeteren. Het zou ons daarom minder vatbaar maken voor ziektes zoals kanker, alzheimer, multiple sclerosis en parkinson. Het werkt ook antibacterieel: gorgelen met groene thee zou een verkoudheid helpen voorkomen. 

Cafeïne mag

Meer? Groene thee zou schimmelwerend zijn en UV-beschermend werken. Het vermindert mogelijk misselijkheid, pijn en stress. Het zou je nachtrust bevorderen, als je het althans niet 's avonds drinkt, want dan houdt de theïne (cafeïne) in groene thee je net wakker. De theïne wordt veel constanter afgegeven dan de cafeïne in koffie, waardoor groene thee beter is voor je hormoonspiegel, nieren en energieniveau. 

Drink tussen maaltijden 

Met alle goeie effecten van groene thee is het moeilijk om de negatieve kanten te zien, maar die zijn er. Zo hindert het drankje de opname van ijzer en calcium in je bloed. Vooral bij vrouwen en vegetariërs komt ijzertekort vaak voor, wat tot vermoeidheid, kortademigheid, haaruitval en verschillende andere kwalen leidt. 

De tip om groene thee te drinken is daarom: drink het tussen maaltijden door. Zo krijgt je dunne darm de tijd om het ijzer uit je voedsel te halen, vooraleer de looistoffen of tannines in groene thee zich aan het ijzer binden. Groene thee heeft wel geen invloed op de opname van heemijzer, het ijzer in vlees. 

Geen optimale gezondheid

Beperk of vermijd groene thee als je een ijzertekort hebt, zwanger bent (cafeïne), ongesteld bent (ijzerverlies) of medicatie neemt voor je angststoornissen of hartaandoeningen: groene thee kan de effectiviteit van bepaalde medicatie belemmeren.  

Grote hoeveelheden groene thee kunnen ook je lever beschadigen en de darmklachten verergeren bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Maar te veel van het goede is sowieso bij veel zaken af te raden. Tot vijf kopjes groene thee per dag drinken is heel goed voor je, maar wacht dus een uur voor of na het eten. 

Meer over:

Ook interessant