toggle menu

Dit kan je doen tegen teveel stress

Wat kan je doen om stress te verminderen, maar ook te voorkomen? Hoe ontstaat stress eigenlijk en hoe weet je of je stressgevoelig bent of niet? Radar vertelt wat je kan doen om je stressniveau te verlagen. 

Stress is een gevoel van spanning, alertheid, nervositeit en daaruit volgt een reactie zoals een verhoogde hartslag of zweethanden, zo legt psychiater Witte Hoogendijk, verbonden aan het Erasmus MC en auteur van het boek 'Leef als een beest', uit. Stress ontstaat bijvoorbeeld door een hoge werkdruk of bij een overlijden van een dierbare.

Kan je ziek worden van stress?

Ja, dat kan volgens Hoogendijk. 'Langdurige stress kan uitmonden in overspanning en dat kan overgaan in een burn out. Dat kenmerkt zich door lichamelijke vermoeidheid. Je krijgt dan een soort verankering van psychische stress in het lichaam. Dat zou kunnen overgaan in een depressie.'

Hart- en vaatziekten hebben volgens Hoogendijk wel een relatie tot stress. 'Dat is wetenschappelijk onderzocht. Het heeft te maken met het samenknijpen van de aderen.'

Stressgevoelig

Hoogendijk legt uit dat de ene persoon stressgevoeliger is dan de ander. Je bent stressgevoelig als je een kort lontje krijgt, of een keer overspanning hebt gehad, of bij stress minder goed slaapt, maar ook als je een keer een depressie hebt gehad. 'Er zijn ook mensen die in situaties van drukte of stress meer alcohol, slaapmiddelen of pijnstillers gaan gebruiken.'

Lees ook: 'Haaruitval ontstaat door ziektes, stralingen en stress'

Wie heeft last van stress?

Met name ouderen en jongeren hebben last van stress. Hoogendijk vertelt dat dat bij ouderen komt door technologische ontwikkelingen, bij jongeren gaat het vooral om studie- en partnerkeus.

Wat kan je doen?

Laat uitzoeken of je stressgevoelig bent. Zo ja, ga dan meer bewegen, ga wandelen, eet goed en neem je rust. Heb je veel te doen op je werk? Ga even een rondje lopen om je hoofd leeg te maken. Thuisgekomen na een drukke dag? Ga lekker op de bank of op je bed liggen. Voldoende rust nemen is belangrijk, dus zorg dat je genoeg slaapt.

Psychiater Hoogendijk tipt ook om vooral met echte vrienden om te gaan in plaats van Facebookvrienden en om je telefoon eens uit te zetten. We krijgen elke dag heel veel prikkels, ook via onze sociale netwerken. Zorg dat je niet de hele dag bezig bent met wat er gebeurt op sociale media.

Muziek kan je in een compleet andere stemming brengen, dus zet eens wat rustige muziek op. Over het algemeen ontspant muziek, maar kies dan wel voor jazz of andere rustige muziek. Humor ontspant ook, dus merk je dat er een stressvolle situatie is, maak dan een grap.

Mindfulness, yoga en meditatie kunnen je helpen om te ontstressen en tot jezelf te komen.

Leg de lat eens wat lager. Als je hele hoge eisen aan jezelf stelt kan dat leiden tot veel stress als je die eisen niet haalt.

Lees ook: Is een dagboek van 25 euro een 'succesvol wapen tegen stress'?

Ook het AVROTROS-programma Zorg.nu besteedde eerder al aandacht aan het thema stress. Bekijk hier de uitzending.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant