toggle menu

Eiwitshakes: zinvol of niet?

Eiwitshakes vóór het sporten, tijdens het sporten, na het sporten: vooral jongere sporters zweren erbij. Want wie grote spieren wil, moet veel proteïne tot zich nemen. Daarnaast zorgen de eiwitten in de shakes voor sneller herstel van je spieren. Althans, dat doen de reclames voor de shakes je geloven. Maar kloppen al die beweringen eigenlijk wel? En zijn ze echt nodig na het sporten?

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en zijn belangrijk voor het onderhoud van ons lijf. Per persoon heb je 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Weeg je 70 kilo dan is dat zo'n 56 gram eiwit per dag. Volgens Astrid Postma van het Voedingscentrum komt iedereen daar makkelijk aan: 'Gemiddeld eten we in Nederland, is de range ongeveer onder volwassenen, tussen de 65 en 130 gram. Dus daar zit zo goed als iedereen tussen in. Dus iedereen eet wel maar dan de 65 gram'.

Ondanks dat we dus genoeg eiwitten binnen krijgen, zweren veel sporters toch bij speciale proteïne-shakes. Zoals sporter Jimmy Sebastian Rijerse. Hij gooit zijn leven een aantal jaar geleden drastisch om. Hij valt bijna 50 kilo af en begint met trainen om zijn lichaam in shape te krijgen. Hij neemt daarbij extra eiwitten in de vorm van shakes: 'Eerst 1 keer per dag. Nu zelfs 3 keer per dag. Ik heb het gevoel of ik meer kracht heb, dat mijn training meer effect heeft na het innemen van een shake', aldus Rijerse.

Wheyshakes

Sportdiëtist Vera Wisse ziet dat vooral shakes met whey-eiwitten door veel sporters wordt gebruikt. Whey maakt onderdeel uit van eiwit dat in melk zit. Daarin zitten essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft voor spieropbouw.

Maar dat eiwitshakes daadwerkelijk voor een sneller spierherstel zorgen, is volgens Vera Wisse niet wetenschappelijk bewezen: 'Uit veel onderzoeken blijkt dat er heel weinig verschil te zien is. En andere onderzoeken zeggen dat eiwitten uit voeding superieur zijn ten opzichte van eiwitten uit wheyshakes als het gaat om herstel en spieropbouw'.

Volgens Wisse kun je eiwitten net zo goed uit voeding halen. 'Als je vegetariër bent, of als je iedere dag aan zware krachttraining doet, is het wel handig om extra eiwitten te nemen, maar over het algemeen hoeft dat niet', aldus de sportdiëtist. 

Volgens Astrid Postma van het Voedingscentrum haalt iedereen vrijwel altijd genoeg eiwitten uit gewone voedingsmiddelen. 'Eiwitten zitten in graanproducten, zoals brood. Ook zitten ze in zuivel, in vlees, in peulvruchten, in noten en in sommige andere plantaardige producten.'

Averechts effect

Eiwitten kunnen niet schadelijk zijn, maar als je teveel binnen krijgt, kunnen ze wel een averechts effect hebben. Sportdiëtist Wisse: 'Een echt groot overschot wordt domweg omgezet in vetmassa. Het idee dat eiwitten niet zorgen voor toename van gewicht is een fabeltje. Als je er te veel van eet, dan kan dat ook zorgen voor gewichtstoename.'

Jimmy let goed op de hoeveelheid eiwitten, want hij wil niet terugvallen. Ondanks de waarschuwingen blijft hij gewoon doorgaan met het nemen van eiwitten. 'Ik heb voor mezelf het gevoel dat eiwit shakes werken. Ik heb minder last van spierpijn en heb het gevoel dat ik lekkerder in m'n vel zit'.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant