toggle menu

Spijsvertering: waar kan je op letten?

Wat kan je doen voor een gezonde darmflora? Zijn er bepaalde dingen die je juist wel of niet moet eten? Hoe zorg je voor een goede spijsvertering? We geven tips.

Alles wat je eet en drinkt gaat via je mond, slokdarm, maag, dunne darm en dikke darm naar de endeldarm. Via de anus gaat het als poep je lichaam weer uit. Zo wordt voedsel afgebroken tot voedingsstoffen die het lichaam kan opnemen.

'Eten van invloed op ontlasting'

Volgens Maastricht UMC+ maag-darm-leverarts dr. Daniël Keszthelyi is het verstandig geregeld 'achterom' te kijken als je gepoept hebt. 'Realiseer je dat je eten invloed kan hebben op de kleur van je poep. Rode bietjes of blauwe bessen geven er zo hun eigen kleur aan af. Dus schrik niet meteen.' Verder zegt hij dat de consistentie niet te dun of waterig moet zijn, maar ook niet hard zoals in geitenkeutels. Gebruik je boerenverstand. Hoe vaak je 'moet' is individueel afhankelijk. Dr. Keszthelyi vindt 'alles binnen één keer in de drie dagen tot drie keer per dag' nog normaal. Als je aandrang hebt, moet je ook gáán.

Als er bloed in je ontlasting zit kan dat wijzen op een ontsteking of kanker, maar het kan ook bloed van aambeien zijn. Ga ermee naar de dokter. Ook bij aanhoudende buikpijn, diarree, verstopping en ongewenst afvallen moet je naar de dokter gaan.

Een windje laten is heel normaal

In de darm wordt dagelijks 25 liter gas geproduceerd. Dat blijft niet in je darm zitten tot je een scheet laat. Die gassen worden deels opgenomen in je darmwand en uiteindelijk verlaat dat gas je lichaam via je longen (gefilterd). Voedingsmiddelen die primair door bacteriën in de dikke darm worden afgebroken, zoals koolsoorten, broccoli, bloemkool en kersen, kunnen gasvorming veroorzaken. Dat is individueel bepaald. De een kan probleemloos een bord bruine bonen verteren, de ander krijgt daar darmklachten van. Je moet zelf je gevoeligheden voor voedsel ontdekken.

Let op je voeding

De voeding die de Schijf van Vijf voorschrijft is goed. Daar staan ook koolhydraten bij en daar zitten korte-keten-vetzuren in. Die zijn heel belangrijk voor de darmcellen. 'Als je helemaal geen koolhydraten eet, is dat niet gezond', waarschuwt dr. Kaszthelyi. Fructose moet je vermijden, dat geeft ook een hoge stapeling van vetten in de lever. Eet niet meer dan je nodig hebt, drie keer per dag. Vasten is volgens de arts niet gunstig, gezien vanuit het maagdarmkanaal dat houdt van regelmaat. Het kan wél gunstig zijn voor verbranding van je vetvoorraad.

Superfoods?

Haver is prima, want er zitten veel vezels in en geen gluten. Andere (volkoren) granen zijn ook goed. Het gevaar met de zogenaamde 'superfoodtrend' is dat je zo geobsedeerd met voeding bezig bent dat je te eenzijdig eet en zo tekorten ontwikkelt. In het algemeen zijn de claims die voor superfoods gemaakt worden gebaseerd op ontoereikend onderzoek.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant