toggle menu

Zo kan je met minder medicijnen gezonder leven

Ziekten kun je bestrijden met medicijnen, maar ook door een gezondere leefstijl. Dat zegt arts en verouderingswetenschapper David van Bodegom. Hij onderzocht Nederlanders en Ghanezen en concludeert: het is tijd dat we minder pillen gaan gebruiken. Een pil geneest misschien wel een ziekte, maar houdt ook een ongezonde levensstijl in stand.

Van Bodegom vindt dat we minder medicatie moeten gebruiken. Toch begrijpt hij dat collega's pillen voorschrijven. 'Alleen intensieve en langdurige coaching kan helpen om iemands leefstijl te veranderen. Helaas geeft de huisarts die intensieve coaching meestal niet. Daar is hij niet voor opgeleid en krijgt hij ook niet voor betaald van de verzekering.'

Volgens de arts zit het geheim in de leefstijl. 'Een gezonde leefstijl heeft een gunstig effect op meerdere aspecten van je gezondheid. Bewegen helpt niet alleen bij een te hoog cholesterolgehalte, maar ook bij een te hoge bloeddruk, bij diabetes, om sterkere botten te krijgen, beter te slapen en tegen stress.' Volgens de arts geven pillen de 'valse schijn' dat een probleem is opgelost, maar houden ze een ongezonde leefstijl in stand.

'Hoge bloeddruk? Test je zoutgevoeligheid'

In Nederland slikken jaarlijks vier miljoen mensen pillen tegen hoge bloeddruk. Dit is volgens Van Bodegom ook op een natuurlijke manier te verlagen. 'Wandel elke dag, drink niet te veel alcohol, maar let ook op drop en zoethout.' Verder raadt hij aan om je zoutgevoeligheid te testen. 'Bij sommige mensen helpt het als ze minder zout eten, terwijl het bij anderen nauwelijks effect heeft.'

'Voorkom diabetes en genees het als het begint'

Uit onderzoek blijkt dat diabetes type 2 bij veel mensen voorkomen kan worden. Het kan zelfs genezen worden. 'Er is in Finland onderzoek gedaan onder 500 mensen. De helft hield zich aan de vijf kernvoorwaarden (meer bewegen, gewichtsreductie, een dieet met minder vet, minder verzadigd vet en meer vezels) en viel gemiddeld 4,2 kilo meer af dan de controlegroep. In de kerngroep waren 58% minder gevallen van diabetes.'

Andere tip: drink meer koffie. 'Vergeleken met mensen die geen koffiedronken, hadden mensen die één kop koffie per dag dronken een 8% lager risico op diabetes, bij twee koppen was dat 15%, bij drie koppen 21%, bij vier koppen 25%, bij vijf koppen 29% en bij zes koppen 33% lager.' Overigens lijkt voor diabetici koffie geen bewezen nuttige werking te hebben.

Waar beginnen?

In zijn boek 'Ontpillen' geeft Van Bodegom tips over zestien ziektes. Wat werkt altijd? 'Als ik één ding moet noemen: tijdens de lunch een wandeling maken. Veel mensen zijn overdag op hun werk en hebben drukke programma's. Drie avonden in de week sporten houden mensen niet vol. Het mooiste is als je met een collega tijdens de lunch wandelt. Daardoor slaap je beter en daalt je bloeddruk. Beweging helpt ook tegen stress, net als even roddelen over de baas. Het is ook makkelijk om vol te houden en je vermijdt de ongezonde kantine.'

Let op: stop / minder nóóit met medicijnen zonder overleg met je (huis)arts.

Lees ook: waar moet je op letten als je wil ontpillen?

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant