3-in-1 voor mannen, drie flesjes voor vrouwen: ‘Voor mannen moet verzorging makkelijk zijn, voor vrouwen bijzonder’

3 in 1 Zeep

Een douchegel voor lichaam, haar én gezicht. Handig toch? Steeds meer merken brengen zulke alles-in-één producten op de markt, vooral gericht op mannen. Maar waarom bestaan er eigenlijk geen 3-in-1 douchegels voor vrouwen? Radar vraagt het aan een marketingexpert en verschillende fabrikanten. 

Mannen kiezen voor gemak, fabrikanten luisteren

3-in-1 doucheproducten winnen aan populariteit, maar wat vinden de fabrikanten er zelf van? “Wij ontwikkelen onze doucheproducten op basis van verschillende huidverzorgingsbehoeften en gebruiksgewoonten, niet vanuit een marketingstrategie”, vertelt verzorgingsmerk NIVEA. “Dat er momenteel 3-in-1 NIVEA MEN producten bestaan, komt voort uit praktische voorkeuren van consumenten: veel mannen geven de voorkeur aan één multifunctioneel product voor haar, lichaam en gezicht. Dit zien we wereldwijd terug in gebruiksonderzoek.”

Marketingexpert Paul Moers legt uit hoe merken slim inspelen op het gedrag van consumenten: “Mannen vinden verzorging belangrijk, maar het moet vooral makkelijk zijn. Voor hen draait het om gemak en snelheid. Marketeers spelen daarop in. Marketing is vaak een illusie verkopen en daar verdienen zij extra geld mee.” Met een knipoog voegt hij toe: “Mannen zijn nu eenmaal wat pragmatischer en misschien ook een beetje luier en ongeduldig.” 

Eén flesje voor hem, drie voor haar

Mannen hebben genoeg aan alles-in-één producten, terwijl vrouwen toch drie flesjes (of meer) in de douche hebben staan. Hoe komt dat? NIVEA vertelt: “Voor vrouwen zien we over het algemeen andere voorkeuren. Zij kiezen vaker voor producten die gericht zijn op specifieke verzorging, zoals een mildere reiniging voor het gezicht of een extra verzorgende formule voor het lichaam of haar.”

“Drie flessen voor mannen is te veel, dus gooi het maar bij elkaar”, zegt marketingexpert Paul Moers. “Vrouwen willen het gevoel krijgen dat producten speciaal voor hen gemaakt zijn. Speciaal voor het gezicht, speciaal voor het haar en speciaal voor het lichaam. Veel in marketing is heel goed doordacht en ingespeeld op de consument en soms is dat met geluk. Over 3-in-1 is echt nagedacht. Voor mannen moet verzorging makkelijk zijn, voor vrouwen bijzonder. Voor elk onderdeel is speciale aandacht.”

3-in-1 voor iedereen

Of je nu bij je vriend logeert of op vakantie bent en je ziet alleen een 3-in-1 douchegel staan, geen zorgen. Ook als vrouw kun je daar prima mee douchen: “Wie liever aparte producten gebruikt, mag dat natuurlijk altijd”, aldus marketingexpert Paul Moers.

Ook NIVEA deelt dezelfde mening: “Met het ontbreken van een 3-in-1 voor vrouwen willen wij de schoonheidsindustrie niet sturen of impliceren dat vrouwen meer producten ‘moeten’ gebruiken, maar spelen we in op hoe verschillende groepen hun verzorging het liefst vormgeven. Uiteindelijk zijn al onze producten veilig en geschikt voor iedereen.”