500 euro schade aan auto na een rit door de wasstraat
Je rijdt de wasstraat in met je auto die kortgeleden nog APK gekeurd is en komt eruit met problemen. Jij houdt de wasstraat aansprakelijk, maar de wasstraat heeft nog nooit van dit probleem gehoord en erkent geen aansprakelijkheid. Wat doe je dan?
Op 16 mei rijdt Raymond de wasstraat in. Bij de borstels die de auto extra mooi op moeten poetsen gaat het mis. Hij ziet vonken van zijn voorruit komen. Vervolgens geeft de boordcomputer bij het opstarten van de auto allerlei foutmeldingen aan. De ruitenwissers en de automatisch afstemming dagrijverlichting werken niet meer. Wat nu?
500 euro schade
Omdat de auto net een grote beurt had gehad en APK gekeurd was, kan Raymond aantonen dat de auto in orde was voordat hij naar binnen reed. Raymond is direct naar binnen gelopen om de medewerker te spreken. Hij kreeg een bon als bewijs dat hij er geweest is en werd naar de website van de wasstraat verwezen voor de schadeafhandeling.
Omdat Raymond zijn auto nodig heeft en ruitenwissers wettelijk verplicht zijn, heeft hij de auto meteen laten repareren voor 500 euro aan reparatiekosten. 'Ik heb voor en na de reparatie contact gezocht via mail en telefonisch om hen aansprakelijk te stellen.'
De wasstraat laat weten het voorval bij de leverancier te hebben aangekaart. De leverancier kan niet verklaren waar het defect vandaan komt, behalve dat statische elektriciteit de storing aan de auto zou kunnen hebben veroorzaakt. In dat geval ligt het dus aan de auto en daarom verwijst de wasstraat Raymond naar de dealer om het uit te zoeken.
Welles-nietes verhaal
Raymond is ervan overtuigd dat het probleem met zijn auto is veroorzaakt door de machines in de wasstraat. Anderzijds is de eigenaar van de wasstraat ervan overtuigd dat het niet door zijn machines kan komen, anders zouden er meer auto's zijn met hetzelfde probleem.
'Ik wil niet onder mijn verantwoordelijkheid uitkomen, maar ik wil wel zeker weten dat het aan mijn machine ligt. Als ik in gebreken ben gebleven, omdat er een mechanische fout aan de machine is ontstaan ben ik absoluut bereid om de schade te vergoeden. In dit geval heb ik het uitgezocht met de leverancier en blijkt dat het niet aan mijn machine kan liggen.'
Zonder bewijs heb je geen poot om op te staan
Omdat het een welles-nietes verhaal is, hebben we Eelko van Dijk, verzekeringsexpert bij Independer ingeschakeld. 'Er is hier technisch iets misgegaan waardoor de auto beschadigd is, maar als je niet kan bewijzen dat het in de wasstraat gebeurd is, wordt dat voor een procedure heel zwart-wit.'
Als er bij meerdere auto's hetzelfde is gebeurd, heb je wel een goede zaak. Helaas is dat in het geval van Raymond niet zo en wordt het een moeilijke procedure. 'Tenzij een expert kan aflezen dat er op dat tijdstip precies iets is misgegaan met de auto kan dat het verhaal ondersteunen.'
Wat je in zo'n situatie het beste kan doen volgens Van Dijk is als eerste nagaan of de garage bij BOVAG is aangesloten. In dat geval kun je BOVAG inschakelen om de auto door experts na te laten kijken. Een andere optie is een advocaat in de arm nemen om het bedrijf aansprakelijk te stellen. 'Wel zal de advocaat ook met bewijs moeten komen.'
Zo maak je er een sterke zaak van
Er kan natuurlijk altijd iets misgaan in de autowasstraat. Het is tenslotte mechanica en er kan een defect ontstaan. Maar het gaat ook heel vaak goed en het blijft een mooie manier om je auto gemakkelijk en snel schoon te krijgen. We krijgen dan ook veel positieve reacties binnen waarbij de wasstraat direct en zonder problemen tegemoetkomt bij schades.
Wil je graag gebruik maken van de wasstraat en zeker weten dat je bij problemen een goede zaak hebt? Dan is het volgens Van Dijk bijvoorbeeld handig om een dashcam in je auto te installeren. 'Auto's met een dashcam kunnen sneller aantonen wat er gebeurd is.'
Verder geldt dat voor iedere schade aan je auto dat er getuigen nodig zijn. 'Probeer getuigen aan te spreken die het gezien hebben of hetzelfde hebben gehad. Bij meerdere claims met hetzelfde verhaal, ziet de rechter dat ook niet meer als toeval en heb je een sterke zaak.'
Ook kun je camerabeelden opvragen als die er zijn om de zaak aan te kleden.
Tegemoetkoming vanuit de wasstraat
De eigenaar van de wasstraat blijft bij zijn standpunt en vindt dat hij niet aansprakelijk gesteld kan worden. Maar omdat hij het een hele vervelende situatie vindt, heeft hij laten weten dat hij Raymond graag tegemoet wil komen om de situatie te verzachten.
Daarom vergoedt hij vijftig procent van de schade en nodigt hij Raymond graag nog eens uit voor een rit door zijn wasstraat. Mocht de situatie zich dan nogmaals voordoen, is hij bereid het volledige bedrag te betalen.
Raymond heeft ons laten weten graag gebruik te maken van deze tegemoetkoming.
Meld je aan voor het Forum
Heb jij ook een probleem die je graag met ons en andere consumenten wilt delen? Meld je aan op het Radar Forum.