80% grijpt weleens naast op=op-actie

opisop_poll_780.jpg

Polluitslag.

Op=op, dat klinkt als een waarschuwing. Je moet er snel bij zijn, want anders loop je de kans achter het net te vissen. Dat is dan ook wat 80 procent van ruim 600 pollrespondenten weleens is overkomen.

Slechts 10 procent van de pollrespondenten is het nog nooit overkomen dat een actieproduct niet langer op voorraad is. Een even grote groep geeft aan simpelweg niet aan acties te doen. Zoals Syl, die via WhatsApp laat weten dergelijke acties misleiding te vinden.

Lokkertjes

W.S. Hovius, ook via WhatsApp, vermoedt dat 'winkels speciaal te weinig inkopen zodat je als klant iets anders koopt om maar "niet voor niets te zijn gegaan'''. 'Een lokartikel', zoals Anneke het noemt. Heinz Geurts heeft ook zijn bedenkingen bij de actie met de verhouddozen van Albert Heijn: 'Daar moest je wel erg snel bij zijn.'

Komen winkeliers daar gewoon mee weg? Volgens Saskia Bierling, woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meestal wel. Er bestaat namelijk geen wet die voorschrijft dat er een minimale voorraad van een product aanwezig moet zijn. Op=op is dus niet alleen een waarschuwing dat je er als consument snel bij moet zijn. Voor winkeliers werkt het als actievoorwaarde waarachter zij zich kunnen verschuilen. Want jouw recht op een aanbieding komt te vervallen zodra het product niet langer beschikbaar is.

Oneerlijke Handelspraktijken

Sommige winkels zitten echter wel tegen het randje van wat toelaatbaar is aan. Zo merkt Anja op dat een grote bouwmarkt 'regelmatig "magazijnopruiming" houdt. Dus in bijvoorbeeld Utrecht, en nog een paar grote plaatsen, ligt veel van een bepaald product in het magazijn. Dat wordt dan landelijk in de folder in de aanbieding gedaan. Alleen is het dus maar in een paar winkels te verkrijgen.' Als de winkel inderdaad doet vermoeden dat de product in alle winkels verkrijgbaar is, zo stelt ACM, dan kan de consument zich daarop beroepen.

Wanneer je het idee hebt dat de aanbieding echt niet in de haak is, kun je dus wel degelijk aan de bel trekken. Is er bijvoorbeeld helemáál geen voorraad, en wordt de reclameboodschap dus puur gebruikt als lokkertje om iemand naar de winkel te krijgen? Dan kan er wel sprake zijn van misleiding volgens de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP), laat ACM weten. Je kunt in zo’n geval een klacht indienen bij ConsuWijzer. Daarmee los je je eigen situatie niet op, maar geef je wel een signaal af aan de autoriteit. Als meerdere mensen dat doen, kan ACM in actie komen.

Of er geen voorraad is, valt echter lastig te controleren. Winkeliers zijn niet verplicht om aan te geven hoe groot hun voorraad is bij een op=op-actie. Uiteraard kun je ook zelf contact opnemen met de winkelier, wanneer je vermoedt dat de actie niet heel eerlijk verloopt. Wellicht komen jullie er samen uit, zoals in de onderstaande gevallen.

Tegoed

Uit de reacties blijkt dat sommige winkeliers wél coulant zijn. Zo meldt Eric dat bij de Hoogvliet de mini Chocomel trays van 15 stuks in de aanbieding waren: 'Wilde er daar 2 van hebben maar ze waren op, kreeg toen 5 6-packs voor de aanbiedingsprijs. Hele nette oplossing.' Ook Yvonne werd eens tegemoet gekomen: 'Ik kreeg een bon waarmee ik het artikel de andere keer voor de reclameprijs mocht kopen.'

Nieuwe poll

Benieuwd naar nieuwe poll die nu op www.radartestpanel.nl staat? Vul 'm hier in. Ben je nog geen lid van het Radar Testpanel, maar wil jij wel je mening mee laten tellen via onze onderzoeken, meld je dan gratis aan.