Boodschapper laat zich niet verleiden door win- en verzamelacties
De prijs van de producten is van doorslaggevend belang bij de keuze voor de supermarkt. Voor speciale win- of verzamelacties loopt de consument nauwelijks warm: deze vormen voor slechts 4 procent van de boodschappers een keuzebepalende factor.
63 procent van de bijna 50.000 ondervraagde Testpanelleden laat zich bij het kiezen voor een supermarkt leiden door de prijs. Andere belangrijke factoren zijn aanbiedingen (54%), de afstand tot de woning (48%) en de versheid van producten (46%). Respondenten laten zich weinig leiden door het assortiment van luxe of exotische producten (7%).
Als vaste supermarkt(en) noemt 55 procent van de ondervraagden Albert Heijn. Daarna komt de Lidl met 48 procent, gevolgd door de Jumbo met 36 procent en de ALDI met 28 procent. De Plus haalt 12 procent en de Dirk staat op de zesde plaats met 10 procent.
Vrijdag het populairst
43 procent van de respondenten heeft een of meerdere vaste dagen waarop de boodschappen gedaan worden. Onder hen is de vrijdag het populairst (48%). Daarna komt zaterdag (41%). De dinsdag en zondag zijn de minst populaire vaste dagen om boodschappen te doen.
40 procent heeft naast een vaste dag ook een vast tijdstip of dagdeel om boodschappen te doen. Dit gebeurt dan vooral tussen 10:00 en 12:00 uur. Van slechts 1 procent ligt het vaste tijdstip na 20.00 uur. De meeste respondenten (39%) doen ongeveer twee keer per week boodschappen. Een op de vijf gaat (bijna) dagelijks naar de supermarkt.
Gemiddeld zo'n 100 euro per week
Een gedeelte van de boodschappen wordt door 62 procent van de panelleden niet in de supermarkt gekocht maar bij een speciaalzaak of op de markt. Vooral vis, brood en banket worden elders aangeschaft. 41 procent koopt ook verzorgingsproducten niet in de supermarkt.
Ruim twee derde van de Testpanelleden pakt de auto naar de supermarkt, 42 procent neemt de fiets. 21 procent gaat lopend naar de supermarkt.
82 procent neemt bijna altijd een boodschappentas mee naar de supermarkt, 36-plussers doen dit vaker dan jongeren. De jongere groep is ook eerder geneigd een plastic tas aan te schaffen als ze geen boodschappentas bij zich heeft. Gemiddeld genomen pakken de meeste mensen dan een kartonnen doos.
Boodschappen doen vindt 41 procent van de panelleden leuk. Een op de drie mensen gaat juist niet met plezier naar de supermarkt. De meeste mensen geven gemiddeld zo'n 100 euro per week uit aan boodschappen.Over dit onderzoekAan het onderzoek deden 48.060 leden van het Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 14 en 20 juli 2015. De resultaten zijn gewogen op basis van verspreiding over het land, opleidingsniveau en geslacht. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl. De resultaten van dit onderzoek stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 4 van 2015.
Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl. De resultaten van dit onderzoek stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 4 van 2015.