Consument hekelt zware boodschappentas

1bood.jpg

Het online doen van boodschappen wint rap aan terrein. Dat blijkt uit onderzoek van ING onder 1100 Nederlanders. Vooral het niet meer hoeven sjouwen met zware boodschappen, het buiten openingstijden kunnen winkelen en tijdsbesparing worden als de grootste voordelen genoemd.

Deze zomer hield Radar ook een enquête onder supermarktklanten. Daarin gaf 1 procent al aan regelmatig boodschappen te laten thuisbezorgen. Dit lieten we maandag zien in het Mediateam.Meer uitkomsten van het supermarktonderzoek van Radar

Groei verwacht

Volgens ING koopt bijna een op de vijf consumenten nu 'weleens' levensmiddelen via internet. Bij de categorie tot veertig jaar en bij gezinnen met kinderen ligt dit percentage zelfs boven de 30 procent. Nu wordt circa 2 procent van alle boodschappen online gedaan. De verwachting is dat over vijf jaar 20 procent van alle boodschappen via het wereldwijde web in huis wordt gehaald.

Bezorgkosten

Bezorgkosten lijken vooralsnog een rem op onlineverkopen te zetten. Die weerhouden circa twee derde van de ondervraagden nu om boodschappen via het web te doen. Circa 8 procent is dusdanig positief over digitaal inkopen, dat ze de traditionele supermarkt op den duur volledig uit het straatbeeld zien verdwijnen.

Bron: ANP