93% vindt ongevraagde telefoontjes van bedrijven hinderlijk. Wat doen zij daartegen?

telefoontje-bedrijven-ongevraagd-uitslag-780.jpg

Telefoontjes van bedrijven waar je geen klant bent, daar heeft bijna 9 op de 10 weleens mee te maken. En daar is een overgrote meerderheid niet blij mee. Soms staan de bedrijven daarmee toch in hun recht. Neemt niet weg dat 93 procent de telefoontjes hinderlijk vindt. Registratie bij bijvoorbeeld het Bel-me-niet Register helpt vaker niet dan wel. Wat kun je doen?

Van de ruim 30.000 deelnemers aan de vragenlijst van Radar wordt 87 procent weleens gebeld door bedrijven of organisaties waar zij geen klant zijn. Soms staat de organisatie technisch gezien wel in haar recht. Een bedrijf mag namelijk bellen als je er voorheen wél klant was, of als je zelf je telefoonnummer hebt verstrekt. Bijvoorbeeld via een formulier waarmee je informatie aanvraagt, een gratis proefproduct aanvraagt of meedoet aan een prijsvraag. Daarmee heb jij dan je telefoonnummer verstrekt, en mag een organisatie je bellen. Van de deelnemers aan het onderzoek geeft 65 procent aan dat dit (soms) het geval is. Maar 82 procent heeft (ook) ervaring met telefoontjes die niet geheel volgens de regels zijn.

Energiebedrijf vaakst aan de lijn

De meeste van deze ongevraagde en bovendien onterechte telefoontjes (maar liefst 82 procent) zijn afkomstig van energiebedrijven. Op een tweede plek staan goede doelen (46%) en ook kranten en tijdschriften kunnen er wat van (34%). 25 procent wordt weleens onterecht gebeld door internet, telefoon en tv-providers.

Een groep apart is de 38 procent die aangeeft ongewenste telefoontjes te ontvangen van criminele organisaties, zoals ‘Microsoftbellers’ die beweren dat je computer een update nodig heeft. Dit soort vormen van oplichting valt zeker onder ongevraagde én ongewenste telefoontjes. Je leest (en hoort) hier meer over in de radio-uitzending over telefonische oplichting. Ook hebben we hier eerder panelonderzoek over gedaan, lees: Grote kans dat ook jij gebeld wordt door een oplichter.

Wat we nu onderzoeken zijn (legitieme) bedrijven die je bellen. We laten de criminele telefoontjes daarom buiten beschouwing in de resultaten van de hieropvolgende vragen.

Meerderheid staat niet open voor telefonische aanbiedingen

De telefoontjes van bedrijven worden door een overgrote meerderheid van de ruim 30.000 deelnemers negatief beoordeeld. Is de informatie in de telefoontjes welkom? Nee, zegt 96 procent. 93 vindt de telefoontjes hinderlijk en 88 procent geeft aan niet open te staan voor 'een goede aanbieding per telefoon'. 84 procent zeg telefonische aanbieders vaak niet te vertrouwen. Daarbij is het verschil tussen telefoontjes van bedrijven die volgens de wet toegestaan zijn, en de telefoontjes van bedrijven die daarmee de wet overtreden minimaal.

Telemarketeers afwimpelen, hoe doe je dat?

Hoe reageer je op dit soort telefoontjes? De meesten (71%) zeggen dat ze geen interesse hebben, en hangen dan gelijk op. 35 procent geeft aan überhaupt niet op te nemen als het telefoonnummer onbekend of afgeschermd is. 25 procent probeert de beller af te wimpelen, 11 procent gooit meteen de hoorn erop. 10 procent luistert naar het aanbod, maar beslist niet over de telefoon, en slechts 5 procent luistert en laat daar vanaf hangen of zij er iets mee willen of niet.

Meerdere mensen zeggen persoonlijke vragen te stellen of in discussie te gaan met de beller. Niet iedereen blijft even beleefd: 'Bij herhaalde telefoontjes ben ik kort door de bocht.' Sommige mensen geven toe grove taal te gebruiken, of zelfs een scheidsrechtersfluitje. Overigens komt het ook voor dat de telemarketeers zelf hun geduld (en manieren) verliezen. Wellicht komt het door de vele creatieve manieren van afwimpelen waar ze mee te maken krijgen. Een greep uit de oplossingen van deelnemers aan dit onderzoek: 'Ik vraag of ze wat van mij willen kopen', 'Zeg dat ik in de schuldsanering zit' en 'Ik vraag of ze even kunnen wachten want de bel gaat en dan hangen ze na een tijdje wel op!'

Een respondent past het hogere telemarketeertje-pesten toe: 'Ik pas de tip van Arjen Lubach toe en verbind de ongewenste beller zogenaamd door. Dan leg ik de telefoon naast mijn laptop, waar ik een wachtmuziekje op aanzet. Na een minuut neem ik weer op ,,met Henk van de kantine". Zogenaamde Henk verbindt ook weer door. Dan gaat het wachtmuziekje weer aan. Meestal hangen ongewenste bellers na een minuut of drie, vier vanzelf wel op.' We hebben het filmpje van Lubach (uit 2016) erbij gezocht:

Bekijk op youtube.com

Veel deelnemers proberen een vervolg te voorkomen: 'Ik hoor ze aan en geef aan dat ik niet geïnteresseerd ben en vraag of ze me uit hun bel- en mailinglijst willen verwijderen.' Of: 'Ik wacht op het bandje en probeer me dan af te melden, wat helaas niet altijd lukt.' Weer een andere methode: 'Ik blokkeer het nummer meteen in mijn telefoon.' In dit artikel leggen we uit hoe je nummers van ongewenste bellers blokkeert. Wat overigens geen garantie vormt: 'Ik blokkeer hele reeksen nummer, maar ze weten me nog altijd te vinden.' Ook blijken telemarketeers regelmatig op het Bel-me-niet Register te worden gewezen: 'Ik vraag of ze bekend zijn met het Bel-me-niet Register, omdat we daar staan geregistreerd.'

Lees ook deze tips om opdringerige verkopers af te schudden

Weinig verbetering via Bel-me-niet Register en recht van verzet

Van alle respondenten die hebben meegedaan aan dit onderzoek, zegt 85 procent ingeschreven te staan bij het Bel-me-niet Register. Daarmee geef je aan dat je niet ongevraagd gebeld wilt worden. Van deze groep heeft slechts 28 procent heeft het idee dat dit helpt, al geven sommige mensen aan dat de overlast minder is geworden: 'Het aantal telefoontjes is duidelijk afgenomen, maar soms toch nog een nieuwe organisatie.'

Iemand anders zegt: 'Dat loopt op een bepaald moment blijkbaar af en moet je je opnieuw registreren.' Voorheen was je inschrijving inderdaad maar drie jaar geldig, maar inmiddels is dit niet meer zo. Van iedereen die zich na 1 oktober 2009 heeft geregistreerd, verloopt de registratie niet meer.

Een andere opmerking: 'Zodra je ergens iets invult online sta je ineens niet meer in het register.' Dat klopt deels: je staat nog steeds in het register, maar omdat je zelf je nummer hebt verstrekt, mag een bedrijf je dan toch bellen. Daar kun je via het zogeheten recht van verzet echter alsnog iets aan doen. Tijdens een telefoontje kun je via deze regeling laten weten dat je niet meer door dit bedrijf gebeld wilt worden – ook als je klant bent geweest of zelf je telefoonnummer hebt gegeven. 34 procent van de respondenten heeft hier weleens gebruik van gemaakt. Toch is ook daar niet iedereen tevreden over: slechts 22 procent geeft aan dat beroep op het recht van verzet heeft geholpen tegen ongevraagde telefoontjes.

Ongewenst gebeld dankzij inschrijving KVK

Tot slot geeft 15 procent aan ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel (KVK). Tot voor kort verkocht de KVK contactgegevens door aan commerciële partijen, een grote bron van ongevraagde telefonische benadering. Daar is de KVK nu mee gestopt. Of dit ook de ongewenste telefoontjes stopt, is nog maar de vraag.

In de radio-uitzending van 19 oktober besteedden we aandacht aan ongevraagde telefonische marketing.

Over het onderzoek naar ongevraagde telefoontjes
30.507 mensen vulden de online vragenlijst over ongevraagde telefoontjes van bedrijven in. Dit gebeurde tussen 10 en 17 oktober 2019. De meerderheid is lid van het Radar Testpanel. Wil jij ook uitgenodigd worden voor onze onderzoeken? Meld je aan via deze vragenlijst.