Aanbetaling gedaan maar product of dienst niet ontvangen? Dit kun je doen
In de Radar-uitzending van maandag 30 oktober gaat verslaggever Fons Hendriks langs bij Bob Solar: een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt. Verschillende gedupeerden hebben een aanbetaling gedaan, maar nooit zonnepanelen ontvangen. Wat kun je in zo'n situatie doen? Radar zet het voor je op een rij.
Ontbind de overeenkomst
Indien een bedrijf niet levert, kun je de overeenkomst ontbinden en je geld terugvorderen. Dat vertelt advocaat consumetenrecht Caspar Janssens. Betaalt het bedrijf het aanbetaalde bedrag niet terug? Dan kun je naar de rechter stappen. Wanneer de rechter je in het gelijk stelt en je vorderingen in een vonnis toewijst, kun je een deurwaarder inschakelen die bij het bedrijf langsgaat om het vonnis ten uitvoer te leggen.
Een deurwaarder heeft heel wat macht en middelen tot zijn beschikking om de veroordeling te gelde te maken, zoals het beslag leggen op de bankrekening van het bedrijf. Daarmee kan de deurwaarder de nakoming van het vonnis afdwingen.
Maatregelen die je vooraf kunt nemen
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Janssens heeft hiervoor meerdere tips:
- Wanneer je een aanbetaling doet, vraag dan of het bedrijf gebruikmaakt van een derdengeldrekening. Als een bedrijf dan failliet gaat of niet in staat is om het product uiteindelijk te leveren, dan is je geld gemakkelijker terug te krijgen.
- Betaal een aanbetaling altijd met een creditcard. Wanneer je dit doet, ben je meestal honderdtachtig dagen verzekerd. Op die manier heb je ongeveer een half jaar om je geld via de creditcardmaastschappij terug te krijgen indien het fout gaat.
- Kijk goed op de website van het bedrijf: hoe betrouwbaar is de informatie op die website? Wat staat er in de algemene voorwaarden? Wie zijn de personen die de baas zijn over het bedrijf?
- Check het bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Hebben ze daar jaarstukken gedeponeerd? Wat voor informatie valt hier over het bedrijf te vinden?
- Zoek op internet ook naar reviews over het bedrijf. Zijn er veel goede ervaringen te vinden of is het bedrijf nog redelijk nieuw? Wat zeggen andere consumenten over de aankoop die ze hier gedaan hebben en over het contact met het bedrijf? Welke klachten zijn er te vinden over het bedrijf?
Dit kun je doen wanneer het bedrijf failliet is gegaan
Als het bedrijf failliet is, kun je je met je vordering bij de curator melden. Janssens waarschuwt wel dat er in verreweg de meeste faillissementen geen uitkeringen aan de concurrente crediteuren wordt gedaan, omdat de schulden van het bedrijf hoger blijken te zijn dan de opbrengsten uit het faillissement.
Gebruik je gezonde verstand en let op met aanbetalingen
Tot slot nog een kleine disclaimer: er zijn helaas ook bedrijven die op slinkse wijze proberen consumenten geld afhandig te maken. De consumentenrechtenadvocaat adviseert dan ook om altijd goed op te letten met het doen van aanbetalingen, maar ook bijvoorbeeld bij het doen van betalingen voor aankopen via het internet.
"Het recht beschermt de consument tegenwoordig tegen heel veel oneerlijke handelspraktijken, maar oplichting is nooit te voorkomen. Let dus altijd heel goed op met wie je zaken doet en kijk verder dan de mooie website. Neem bijvoorbeeld de moeite om de algemene voorwaarden van het bedrijf te lezen of zoek naar beoordelingen op internet. Weet met wie je zaken doet."