Aanbiedingen op je verjaardag: mogen winkels jouw geboortedatum gebruiken?
Een kortingscode, gratis verzending of een gratis gebakje: op je verjaardag bieden bedrijven je allerlei cadeautjes aan. Mogen zij jouw geboortedatum eigenlijk wel gebruiken voor commerciële doeleinden? Radar belt de Autoriteit Persoonsgegevens.
Geboortedatum niet verplicht
Bedrijven moeten zich houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Onder deze AVG geldt het principe van doelbinding. Quinten Snijders, woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens, legt uit wat dit betekent: “Winkels mogen jou alleen verplichten gegevens te leveren die nodig zijn voor het doel waarvoor jij contact met ze zoekt. En die gegevens vervolgens alleen gebruiken voor dat doel.”
“Als jij iets koopt in een webshop, heeft die winkel natuurlijk jouw adres nodig, om het pakketje te kunnen versturen. En jouw mailadres, om je een bevestiging te sturen of contact met je op te nemen wanneer er iets niet goed is gegaan. Maar zaken als je geslacht, je sociale media-accounts of inderdaad je verjaardag zijn doorgaans niet nodig. Een winkel mag jou dan ook niet verplichten die gegevens aan te leveren.”
Bedrijven mogen naar je geboortedatum vragen
Dit betekent overigens niet dat winkels niet naar jouw geboortedatum mogen vragen. “Bedrijven mogen jou om je geboortedatum vragen, als ze maar duidelijk maken dat dat niet verplicht is om bijvoorbeeld een bestelling te doen”, legt Snijders uit.
“En als ze duidelijk maken waarvoor ze je geboortedatum willen gebruiken. Bijvoorbeeld met de begeleidende tekst als ‘Als je wilt dat we jou een berichtje sturen op je verjaardag, vermeld dan jouw verjaardag’”.
Mogen aanbiedingen op je verjaardag?
In principe mogen (web)winkels je dus een kortingscode of gratis verzending aanbieden op je verjaardag, als ze dit maar duidelijk met je hebben gecommuniceerd. Het moet duidelijk zijn dat je allerlei mails met aanbiedingen gaat krijgen op het moment dat je jouw geboortedatum invult.