Bestellen bij Zalando zonder te betalen?
In de eerste acht maanden van 2023 is al zo’n 1600 keer aangifte gedaan van fraude met bestellingen op Zalando. De oplichter krijgt de bestelling en een nietsvermoedende burger de factuur. Het ergste is nog dat de politie vrijwel niets kan doen tegen de fraude. De oplossing ligt volgens de politie bij de webshop, Zalando dus.
Factuur voor niet-bestelde wandelschoenen
Ook Louk deed aangifte van fraude. Hij krijgt een jaar geleden uit het niets een rekening gepresenteerd van zo’n 190 euro voor wandelschoenen die hij niet besteld heeft. Het afleveradres is voor hem onbekend, maar zijn naam en adres staan wel degelijk vermeld bij het factuuradres. Blijkbaar heeft iemand dure schoenen besteld en de gegevens van Louk misbruikt.
Incassobureau wil geld of aangifte
Het incassobureau kijkt uitsluitend naar de naam en het adres op de factuur en wil daarom dat Louk gaat betalen. Daar is Louk het vanzelfsprekend niet mee eens. Er blijkt ook een e-mailadres gebruikt te zijn dat niet van hem is. Na veelvuldig contact krijgt hij twee opties: of betalen of aangifte doen bij de politie zodat het incassobureau zeker weet dat Louk slachtoffer is van identiteitsfraude.
Bestellingen met valse gegevens
Bij deze vorm van oplichting worden dus de gegevens van willekeurige mensen misbruikt. Dit kan omdat in het bestelproces niet gecontroleerd wordt of degene die later moet betalen ook daadwerkelijk degene is die de bestelling ontvangt. De oplichter haalt een pakket en de factuur gaat naar iemand anders.
Proef op de som
Om te kijken of de truc daadwerkelijk werkt, doet Radar ook een bestelling op Zalando. Het pakketje wordt verstuurd met DHL en kan vervolgens zonder legitimatie opgehaald worden in een tabakswinkel. De factuur? Die wordt naar iemand anders gestuurd (uiteraard hebben we die uiteindelijk wel voldaan). Hoe de truc werkt, wordt in deze video uitgelegd door Tom Verhoeff, woordvoerder Politie Eenheid Den Haag:
Bestelgemak boven ellende
Het gaat volgens Verhoeff om bestellingen specifiek bij Zalando. De politie heeft ook al contact gehad met Zalando over dit probleem, maar dat heeft nog niet geleid tot aanpassingen in de bestelprocedure. Verhoeff: “Ze slaan het laagdrempelig bestellen op hun website hoger aan dan de ellende die het voor de nietsvermoedende burger veroorzaakt. Bijkomstig effect is dat de al zwaar belaste politiesystemen worden gevuld met zo'n 1600 aangiftes waar we niets mee kunnen”.
Wat is de oplossing?
Waar het misgaat is dat Zalando niet duidelijk checkt bij de bestelling met ‘achteraf betalen’ doet. Er wordt niet om een verificatie van gegevens gevraagd. Ook bij het afhalen van het pakket wordt niets gecontroleerd. Volgens Verhoeff zou het probleem voorkomen kunnen worden als Zalando zou werken met diensten als Klarna of Riverty.
Wat als je een onterecht een factuur krijgt?
Maar wat nou als je zelf een factuur krijgt waar je niks mee te maken hebt? Volgens Verhoeff is reageren dan niet nodig: ‘Omdat een burger geen partij is in deze. Het niet gaat om indentiteitsfraude, maar om oplichting. Oplichting van Zalando welteverstaan en niet van de burger.
Reactie Zalando
Wij vinden het zeer vervelend en spijtig te horen over elke fraudezaak die plaatsvindt. We weten dat dit een grote impact kan hebben op iedereen die dit meemaakt. We streven ernaar klanten te beschermen die mogelijk worden getroffen door pogingen tot fraude en ongeoorloofde interventies van derden. We kunnen verzekeren dat in dergelijke fraudegevallen niemand hoeft te betalen voor de producten die iemand anders heeft besteld. (...) We hebben technische en organisatorische maatregelen getroffen, waaronder een speciaal team dat alle verdachte activiteiten in de gaten houdt, deze gevallen behandelt en onze beveiligingssystemen voortdurend verbetert om fraude te voorkomen. Lees de hele reactie van Zalando.
Reactie DHL
DHL is bekend met het feit dat identiteitsfraude voor komt. Fraude kan altijd het meest effectief bij de bron aangepakt worden; in dit geval in het koopproces. DHL heeft de verantwoordelijkheid conform de opdracht van de webshop af te leveren en maakt daarbij gebruik van de adres- en emailgegevens zoals de webshop die opgeeft; het is niet aan de vervoerder om in de details te treden van de afspraken tussen webshop en koper en te controleren of er in het koopproces misschien valse gegevens zijn verstrekt.
Wel bieden we opties die de webshop kunnen helpen om fraude te voorkomen. Zo is er een service waarbij sowieso om een ID moet worden gevraagd en het pakket alleen wordt meegeven als de naam op het ID overeenkomt met de naam op het verzendlabel. Ook is er de service ‘bezorgen met code’, waarbij de ontvanger een pincode krijgt die bij de bezorger moet worden ingegeven op de handcomputer wil men het pakket in ontvangst kunnen nemen. Bij deze service wordt alleen aan huis geleverd, nooit via een servicepunt. Het is aan de webshop van welke services men gebruik wil maken.