background branding

Aangetekende brieven PostNL doodleuk door brievenbus gegooid | Radar Checkt!

Wat gebeurt er als je niet thuis bent en de postbode met een aangetekende brief komt? Door een scala aan klachten over de 8,75 euro-kostende service van PostNL nam Radar de proef op de som. Conclusie: bij 80 procent van de gevallen werd de aangetekende brief gewoon in de brievenbus gedaan.

We verstuurden twintig brieven naar adressen door heel Nederland. Het resultaat: slechts vier werden goed bezorgd. Twaalf belandden in de brievenbus, soms zonder überhaupt aan te bellen. De overige vier werden zonder handtekening afgegeven of zonder aanbellen naar een PostNL-punt gebracht. 

Belofte niet waargemaakt

Aangetekende post verstuur je niet voor niets. Bijvoorbeeld als je bewijs aan je verzekering moet overleggen, zoals de fietssleutels van je gestolen fiets. Of de rechtbank stuurt je post met de bezwaartermijn erin. 

Oftewel: je wilt er zeker van zijn dat de ontvanger het ontvangen heeft. Voor bijna 9 euro garandeert PostNL deze extra zekerheid: "Dan geven we je brief pas af nadat de ontvanger ervoor heeft getekend", is te lezen op de website van de bezorgdienst. Niet dus.

Maar wie zet dan de handtekening?

Maar wie zet dan de handtekening? Bij twaalf adressen waar niemand thuis was, deed de bezorger de aangetekende brief in de brievenbus en tekende zelf voor ontvangst.  De verzender van een aangetekende brief denkt dus vaak dat de ontvanger daadwerkelijk de brief in persoon heeft ontvangen. Dat is immers de service die PostNL garandeert. 

Bij drie van de twaalf werd überhaupt niet aangebeld, zo blijkt uit camerabeelden en ooggetuigen. Drie keer werd de brief afgegeven aan degene die toevallig de deur opende. Maar er werd niet gevraagd naar een naam en de brief werd gewoon afgegeven, zonder te tekenen. 

En één keer, de ontvanger was per ongeluk toch thuis, werd er niet eens aangebeld, maar lag er een ‘we hebben je gemist'-briefje op de deurmat. 

Slechts vier keer ging het goed

In totaal vier keer ging het goed: vier keer werd de brief, nadat de bezorger deze tevergeefs had geprobeerd aan te bieden, naar een servicepunt van PostNL gebracht. En de ontvangers kregen daarvan een bericht. 

Het bedrijf laat in een reactie aan Radar weten de situatie “niet goed” te vinden. “Aangetekende post is gevoelige post. Het heeft onze volle aandacht.”  PostNL zegt niet te kunnen garanderen dat het 100 procent goed gaat. Wel belooft het bedrijf dat het over zes maanden “een stuk beter” zal gaan. 

Heeft u een aangetekende brief via PostNL verstuurd en is die door de brievenbus gegooid? Dan kunt u via de klantenservice uw geld terug vragen.