Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

28102021 pakket aannemen.jpeg

Je kent het wel: de bel gaat en er staat een bezorger voor de deur. Zelf heb je niets besteld. Het is een pakketje voor je buren. Maar hoe zit het eigenlijk met de verantwoordelijkheid als er iets misgaat?

'Dit pakket is voor nummer 73'

Het is zaterdagochtend en terwijl je de bloemen en planten in de bakken doet, komt er een bezorger de galerij op: 'Dit pakket is voor nummer 73. Wilt u het aannemen?' Je twijfelt, want je kent die buurman niet zo goed. Maar dat maakt voor de bezorger niets uit. 'Ja, ik heb haast! Kunt u het aannemen?' Uiteindelijk neem je het pakketje aan, maar het blijft toch door het hoofd van het Radar Testpanellid spoken. Zij mailde ons daarom met de vraag: 'Ben ik nu verantwoordelijk als er iets misgaat?'

Reactie PostNL

Hoe zit het precies? We vroegen PostNL om een reactie. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat het volgende: 'Aflevering vindt plaats op het op de zending vermelde adres, dan wel op een door de geadresseerde opgegeven ander adres. PostNL heeft in dat geval het recht om een (binnenlandse) zending zonder aanvullende dienst - met handtekening voor ontvangst of een internationale zending die niet op het (woon)adres kan worden afgeleverd - uit te reiken aan één van zijn buren.'

Verder staat vermeld dat in een dergelijk geval een schriftelijke mededeling wordt achtergelaten in de brievenbus van de geadresseerde. 'Bij uitreiking aan buren zal het vervoer en de verantwoordelijkheid van PostNL onder de vervoerovereenkomst zijn geëindigd.' Het moet dan dus wel echt worden uitgereikt. De buren kunnen uiteraard ook weigeren om het pakketje aan te nemen.

Woordvoerder Ivar Noordenbos, licht desgevraagd toe: 'Als het bij de buren wordt afgeleverd, is het pakketje daarmee ook bezorgd.' De verantwoordelijkheid ligt dan dus niet meer bij PostNL. De spullen liggen voor rekening en risico van de koper bij de buren.

Pakketje achterlaten in trappenhuis

Maar wat als de bezorger vraagt of hij een pakketje mag achterlaten in het trappenhuis, wie is er dan verantwoordelijk als het misgaat met de levering? 'Het is niet de bedoeling dat een bezorger dat doet', zegt Noordenbos. 'Als dat tóch gebeurt en het gaat mis, dan valt dat onder de verantwoordelijkheid van PostNL.'

'Niet thuis-voorkeuren'

Er is tegenwoordig ook de mogelijkheid om 'niet thuis-voorkeuren' door te geven. De geadresseerde kan dan afspreken om een pakketje bijvoorbeeld in de schuur achter te laten. 'Als je dit doorgeeft in de app of op de website, krijg je de pop-up te zien dat je hiermee wel instemt met het feit dat het bij deze aflevering ook formeel door ons is bezorgd. De verdere verantwoordelijkheid ligt dan bij de ontvanger', aldus de woordvoerder.

Onderzoek

Uit onderzoek van Radar blijkt dat de helft van ruim 25.000 respondenten weleens te maken heeft gehad met bezorgproblemen. Veel mensen hebben te maken gehad met te late levering en pakketjes die je ergens anders mag ophalen, terwijl jij gewoon thuis was om ze zelf in ontvangst te nemen. Je kunt de volledige resultaten van het onderzoek naar pakketbezorging hier lezen. 

Wie is verantwoordelijk als een pakketje beschadigd is?

Maar wat als je pakketje beschadigd raakt? Wie is er dan verantwoordelijk, de webwinkel of pakketdienst? Advocaat Consumentenrecht Eva Beekman legt uit dat de verkoper het eerste aanspreekpunt blijft. 'Die is verantwoordelijk dat jij het pakketje echt ontvangt.' De verkoper moet het vervolgens oplossen met de bezorger.

Maar er is dus een uitzondering: vanaf het moment dat je als consument toestemming geeft om een pakketje op een afgesproken plek te leveren, ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Je kunt de Radar-uitzending over de verantwoordelijkheid bij pakketbezorging hier terugkijken. Je vindt hier ook de verdere toelichting van Beekman.

PostNL reageerde op deze uitzending. Je kunt de volledige reactie hier lezen:

Problemen met pakketbezorgers - reactie PostNL