ACM onderzoekt prijsafspraken van televisiefabrikanten

acm-prijzen-tv-16052019.jpg

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt prijsafspraken door televisiefabrikanten, meldt de NOS. Fabrikanten van televisies worden ervan verdacht minimumprijzen op te leggen aan webshops om zo de prijzen kunstmatig hoog te houden. 

Fysieke winkels zouden dit verzocht hebben omdat zij op kunnen tegen de lage tarieven van webshops. Leveranciers worden verboden om te stunten met online prijzen.

Fabrikanten ontkennen het onderzoek

De ACM wil niet ingaan op de vraag of er een onderzoek loopt naar de televisiefabrikanten. TP-Vision en Sony geven aan niet van het onderzoek te weten. LG wil geen commentaar geven. Marktleider Samsung bevestigt het onderzoek en wil inhoudelijk reageren als het onderzoek afgerond is.

Winkeleigenaar heeft veel last van de beperkingen

Corné van Willigen is eigenaar van een fysieke winkel en een webshop voor tv- en audioapparatuur. Hij heeft veel last van de beperkingen die fabrikanten hem opleggen. 'Onze leveranciers laten online niet toe dat we andere prijzen hanteren dan zij ons opleggen. De laatste vijf, zes jaar wordt het steeds erger. Als ik een prijs aanpas, krijg ik tien minuutjes later al telefoon.'

Van Willigen heeft in het verleden geprobeerd om televisies lager dan de minimumprijzen aan te bieden maar dan volgden er sancties. 'Ik had bijvoorbeeld in het weekend een actie, verkoop tientallen tv's, maar als ik ze dan op maandag wilde bestellen bij de leverancier dan kon dat ineens niet meer.'

Volgens de winkeleigenaar doen vrijwel alle grote merken eraan mee. Hij heeft zijn ervaringen gemeld bij de ACM. Volgens de ACM kunnen de onderzoeken een of twee jaren duren voordat ze afgerond zijn. Ze kunnen boetes opleggen tot 10 procent van de omzet van een bedrijf.

Bron: NOS