ACM: pas op voor ongeldige abonnementen

abonnement987.jpg

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor louche abonnementen op websites die 'exclusieve' kortingen bieden op onlineaankopen.

De ACM ziet dat de bedrijven die deze diensten aanbieden consumenten onder druk zetten om te betalen, terwijl zij dit vaak niet verplicht zijn.

Agressieve telefoonverkopers

Bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, zijn de afgelopen tijd veel meldingen binnengekomen over agressieve telefonische verkopers. Consumenten worden benaderd om een abonnement af te sluiten op een onlinekortings- of cashbackdienst. Zij krijgen dan toegang tot een website waar zij gebruik kunnen maken van aanbiedingen of waar zij via aankopen punten kunnen sparen die later verzilverd worden.

Pas bij schriftelijke toestemming geldig

Pas als een consument schriftelijk heeft ingestemd met een abonnement op een onlinekortingsdienst is er sprake van een geldige overeenkomst, legt de toezichthouder uit. Consumenten die niet hebben getekend hoeven dan ook niet te betalen. Ook niet als ze incassobrieven krijgen of een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten.

Online kortingsdiensten in Radar

Radar heeft al herhaaldelijk aandacht besteed aan misleidende online kortingsdiensten, zowel op televisie en radio als online.

Een recent voorbeeld van een bedrijf dat cashbackdiensten aanbiedt is Oddie.nl. Oddie.nl belt mensen op en biedt ze een abonnement  aan waarmee je kortingen op bepaalde aankopen kunt krijgen. Radar krijgt veel klachten binnen van mensen die niet begrijpen wat de dienst inhoudt, geen welkomstmail hebben gehad, maar vervolgens wel aan het abonnement vast zitten. In onze uitzending van Radar Radio van 21 januari 2017 hebben  aandacht besteed aan de praktijken van Oddie.

Bron: ANP