ACM: 'Zzp'ers, pas op voor lijnkaping'

telefonist_telemarketeer_headset_780.jpg

'Telecomcowboys' slagen er steeds vaker in om kleine zelfstandige ondernemers ongewild te laten overstappen naar een andere telefonieaanbieder. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt zzp'ers voor hun werkwijze, die ook wel 'slamming' of 'lijnkaping' wordt genoemd.

ACM ziet de laatste maanden een flinke toename van het aantal klachten over lijnkaping. Het gaat om  tientallen meldingen per maand.

Overgezet zonder toestemming

De werkwijze van de telecomcowboys verschilt. Meestal benaderen zij ondernemers telefonisch, en proberen ze hen zo ver te krijgen dat ze akkoord gaan met bijvoorbeeld het toesturen van informatie. Van dit gesprek maakt de aanbieder een geluidsopname.

Vervolgens blijkt dat de vaste telefoonlijn van de opgebelde ondernemer zonder verdere toestemming is overgezet naar een andere telefoonmaatschappij. De zzp'er zit vast aan dit nieuwe abonnement en moet soms zelfs nog een afkoopsom betalen aan de vorige telecomaanbieder.

Niet dezelfde bescherming als consumenten

Ondernemers zijn kwetsbaar, omdat ze niet dezelfde bescherming genieten als consumenten. Voor een consument is een telecomcontract pas rechtsgeldig wanneer zij haar handtekening heeft gezet. Mondelinge toestemming volstaat dus niet. Bij ondernemers, zoals de ruim een miljoen zzp'ers die Nederland rijk is, ligt dat anders. Daar is een orale toezegging wél voldoende.

'Het zou mooi zijn als ondernemers dezelfde bescherming op dit gebied krijgen als consumenten', aldus de ACM tegen de NOS.

Wet aanpassen

Volgens de ACM zijn deze telecomcowboys nauwelijks aan te pakken. De toezichthouder start daarom binnenkort een campagne om MKB'ers te waarschuwen. Zij vindt ook dat de wet moet worden aangepast: bij dergelijke verkoop zou ook voor ondernemers een handtekening vereist moeten zijn.

KPN beaamt tegenover de NOS dat slamming een groot probleem is. De provider zegt maandelijks zeker 100 klachten hierover te ontvangen van zakelijke klanten die ongewild bij een concurrent terecht zijn gekomen.

Minister Kamp van Economische Zaken voelt niets voor een aanscherping van de wet. Hij wil de sector bewegen tot meer zelfregulering. Wel heeft hij eind vorig jaar de wet al enigszins aangepast waar het gaat om telefooncontracten voor onbepaalde tijd. Ondernemers kunnen zo'n contract binnen een maand opzeggen.

De ACM vint dat niet genoeg: 'Het gaat bij lijnkaping meestal om contracten voor bepaalde tijd en de maand is ook te kort. Vaak kom je er pas later achter als je de eerste facturen krijgt.'

Bron: NOS