Actie van Wakker Dier tegen de plofkip

Wakker Dier is vandaag een actie begonnen tegen de kipaanbieding van de Albert Heijn tijdens de zogenoemde Hamsterweken. De dierenwelzijnsorganistie waarschuwt consumenten voor de slechte leefomstandigheden van de kip. Daarnaast worden kuikens in slechts zes weken tijd vetgemest van 50 gram tot 2,2 kilo.

Volgens Wakker Dier geeft de Albert Heijn met haar actie de plofkip, die al een ellendig leven heeft, nog een schop na. Wakker Dier roept daarom klanten van de Albert Heijn op om gebruik te maken van de “niet tevreden, geld terug” garantie van de supermarkt bij kwaliteitsafwijkingen. Eerder heeft de AH namelijk bekend gemaakt de plofkip niet meer te verkopen, omdat deze niet langer aan de kwaliteitseisen voldoet.Campagne Stop de plofkip

In januari van dit jaar startte Wakker Dier de plofkipcampagne. De organisatie riep 40 bedrijven op om over te stappen op kip met '1 Beter Leven Ster' van de Dierenbescherming. Gezamenlijk verbruiken deze 40 bedrijven meer dan 100 miljoen plofkippen. Deze zomer hebben verschillende supermarkten aangegeven de plofkip niet langer acceptabel te vinen. Het is daarom onbegrijpelijk dat de Albert Heijn de actie alsnog gestart is, vindt Wakker Dier.

Meer informatie over de campagne kunt u lezen op de site van Wakker Dier.

Bron: Wakker Dier