Adverteerders willen waarschuwing op reclames voor vlees en vliegen

44270506_m.jpg

Het adverterende bedrijfsleven wil een waarschuwing bij vlees- en vliegreclames, meldt Trouw. De bedrijven vinden het een goede stap nu de druk op het verbieden van ‘vervuilende’ reclames toeneemt. 

De Bond voor Adverteerders (BvA), die onder andere Shell, KLM, Schiphol, Albert Heijn en Jumbo vertegenwoordigt, ziet een verbod op ‘vervuilende’ reclames niet zitten. Als alternatief wil het een waarschuwing bij reclames voor klimaatbelastende producten en diensten. Ook willen de bedrijven de aandacht richten op reclames die de consument verleiden tot duurzamere keuzes. 

Teleurstelling zelfreguleringsplannen

Veel steden namen de afgelopen twee jaar moties aan die klimaatvervuilende reclames tegengaan. Actiegroep Reclame Fossielvrij is niet blij met de zelfreguleringsplannen van de BvA. Femke Sleegers denkt dat de maatregelen bedoeld zijn om een verbod uit te stellen. ‘Vervuilende bedrijven willen consumenten zo lang mogelijk verleiden tot vliegreizen en SUV’s.’ 

Sleegers vindt het geen goed plan dat Nederland tijdens deze klimaatcrisis gaat experimenteren met zelfregulering door vervuilende bedrijven. ‘De overheid kan een simpele stap zetten, namelijk het weren van fossiele reclames.'

Rob Jetten steunt adverteerders

Minister Rob Jetten (D66) is blij met de plannen van het bedrijfsleven. Hij vindt het belangrijk om mensen te informeren over de impact van hun keuzes ten aanzien van het klimaat. ‘Daarom verwelkom ik het idee van de sector om consumenten te wijzen op duurzame producten en te verleiden om voor een klimaatvriendelijk alternatief te kiezen.’ 

Jetten wil met adverteerders in gesprek gaan om te zien of de overheid kan helpen. Voor Sleegers is dit een tegenvaller. Jetten had eerder gezegd dat hij de missie van de Reclame Fossielvrij steunt. 

Effect maatregelen onzeker

Willemijn van Dolen, Marketinghoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, twijfelt aan de effectiviteit van de maatregelen van de BvA. Ze denkt dat reclames juist dubbele boodschappen gaan bevatten. Bijvoorbeeld met vliegreclames, aan de ene kant stimuleer je mensen om te gaan reizen, en aan de andere kant zeg je dat ze beter voor een duurzaam alternatief kunnen gaan. ‘Je kan je afvragen hoe bevorderlijk dit voor de maatschappij is.’ 

Bron: Trouw