Aegon stelt schikking voor aan gedupeerde klanten in aandelenlease-affaire

aegon-aandelen-07062021.jpg

Verzekeraar Aegon wil schikken met gedupeerde klanten met een aandelenleaseproduct van Aegon. Het gaat om klanten die via claimorganisatie Leaseproces/Consumentenclaim bij Aegon een schadevergoeding eisen. Aegon heeft het over een minimaal schadebedrag van 500 euro per klant.

Eind jaren negentig bood Aegon leaseproducten aan onder de naam Vliegwiel en Sprintplan. De klanten werd voorgehouden dat ze met een maandelijkse inleg veel geld gingen verdienen, doordat Aegon met dit geld voor de klant beursproducten zou leasen. Door Aegon is onvoldoende informatie verstrekt over wat de risico's van deze leaseproducten waren, vinden de gedupeerde klanten.

Ledenpeiling

'Aegon wil met deze schikking een einde maken aan deze situatie en duidelijkheid verschaffen aan klanten. De schikking is vastgelegd in een raamwerkovereenkomst', schrijft de verzekeraar op haar site. Leaseproces/Consumentenclaim gaat deze schikking peilen onder hun leden.

'Hartstikke blij en trots met de schikking', zegt Stef Smit, directeur van Leaseproces. Afgelopen vrijdag zijn alle bij deze claimstichting aangesloten Aegonklanten per mail geïnformeerd over de voorgestelde schikking. Volgens Smit is er voor deze Aegonproducten nog niet eerder een goede collectieve schaderegeling getroffen. Hoe de leden op het schikkingsvoorstel reageren is nog onduidelijk. 'De komende weken gaan we onze leden benaderen met een uitleg wat de schikking invidueel voor de klant zal betekenen.'

Leaseproces heeft mails verstuurd naar de achterban over de schikkingen. Pdf's van de mails vind je via ondertaande links: