Aegon/ASR compenseert gedupeerden woekerpolis

asr aegon woekerpolis.jpg

Mensen die ooit bij ASR/Aegon een woekerpolis hebben afgesloten, worden extra gecompenseerd. In ruil voor 300 euro miljoen euro zien vijf claimorganisaties af van verdere juridische stappen tegen de verzekeraar.

Overwinning voor consumenten

Deze schikking betekent voor ASR/Aegon en gedupeerden het einde van jarenlange juridische strijd. "De juridische weg zou nog heel lang duren en veel onzekerheid geven voor ons als bedrijf en voor klanten", aldus Jos Baeten, CEO van ASR tegenover de NOS. "Vandaar dat we hebben gekeken of we dit dossier op een andere manier kunnen oplossen." Dat is dus deze schikking geworden. "Dit is een overwinning voor consumenten", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, in berichtgeving van de NOS. 

Woekerpolis in het kort

De zaak rondom de woekerpolissen speelt al sinds 2006. Toen kwam aan het licht dat ASR/ Aegon (destijds nog apart opererend), maar ook bijvoorbeeld Nationale Nederlanden, een deel van het geld dat door hun klanten in beleggingsverzekeringen werd gestopt, helemaal niet belegde. Dit geld werd gebruikt om kopsten te dekken waarover de klanten van tevoren niet waren geinformeerd, zoals administratiekosten. 

Consumenten waren hier vaak niet van op de hoogte en betaalden dus stelselmatig te veel voor een potentieel tegenvallend resultaat. Dit soort verzekeringen werden omgedoopt tot woekerpolissen. ASR, dat eerder in 2023 samenging met Aegon, had tot nu toe de meeste woekerpolissen onder zich: zo'n 2,4 miljoen.


Radar volgt woekerpolisaffaire

Radar volgt de woekerpolisaffaire al sinds het begin op de voet. Zo berichtten we laatst nog over het verlies van Nationale Nederlanden in een belangrijke woekerpoliszaak. We hebben hier recent ook aandacht aan besteed in één van onze uitzendingen.