background branding

'AfterPay sluit ogen voor fraude en beschermt consumenten niet'

Afterpay bestelfraude.png

Achterafbetaaldienst AfterPay maakt oplichting met online bestellingen te gemakkelijk, vindt de Consumentenbond. De vereniging die opkomt voor de belangen van de Nederlandse consumenten heeft AfterPay daarvoor op de vingers getikt, maar de betaaldienst slaat het advies in de wind om een eenvoudige extra beveiligingslaag toe te voegen om identiteitsfraude tegen te gaan.

Volgens het onderzoek van Consumentenbond laat AfterPay fraudeurs hun gang gaan. Ook die andere achterafbetaaldienst, Klarna, werd enkele weken geleden onder druk gezet om consumenten beter te beschermen, maar zou intussen wel voor meer veiligheid hebben gezorgd. Wat houdt AfterPay tegen? 'Het betaalsysteem houdt vol dat ze hun beveiliging op orde hebben, maar bestelfraude blijft kinderlijk eenvoudig.'

'Probleem al járen bekend'

Hoe kunnen oplichters AfterPay misbruiken? 'Het is doodsimpel om iets te bestellen op naam en adres van een ander, om daarna het bezorgadres te veranderen', meent de Consumentenbond. 'AfterPay kent dit probleem al jaren, maar doet er niets aan. Daardoor krijgen honderden consumenten een rekening voor producten die ze niet hebben besteld, elk jaar opnieuw.'

AfterPay stuurt de rekening voor een besteld product eerst naar het e-mailadres dat werd opgegeven – de crimineel maakt daarvoor een afzonderlijk mailaccount aan. Wanneer de betaling niet komt, stuurt de betaaldienst een papieren aanmaning naar het opgegeven factuuradres. De oplichting komt daardoor pas na enkele weken aan het licht. 

Betalen voor wat je niet hebt besteld?

Gedupeerden van bestelfraude moeten zelf hun onschuld zien te bewijzen: 'AfterPay stelt dat als je kunt aantonen dat je niets besteld hebt, je rekening wordt vernietigd. Maar ook de manier waarop je dat moet bewijzen, kan volgens ons niet door de privacybeugel. Het levert consumenten meer stress op, naast het idee dat hun adres zomaar werd gebruikt', stelt de Consumentenbond.

De meeste slachtoffers zijn zelf niet eens gebruiker van AfterPay of Klarna
– Consumentenbond

De meeste slachtoffers zijn zelf niet eens gebruiker van de betaaldiensten. 'Ze schrikken wanneer ze plots een betaalaanmaning voor een factuur van tientallen tot vele honderden euro’s krijgen. En daar komen dan nog enkele tientjes aan herinneringskosten bij.'

'Persoonsgegevens moeten afstaan als slachtoffer is ook niet oké'

Volgens de Consumentenbond is het te moeilijk om zo’n rekening te laten schrappen. Dat je als gedupeerde zelf in actie moet komen en de fraude moet melden aan AfterPay of Klarna, terwijl de bestelfraude veelal te wijten valt aan de beperkte veiligheid van de betaaldienst, is volgens de organisatie de 'wereld op zijn kop'. 

'Afterpay verzoekt je bij je melding ook aangifte te doen bij de politie en wil daar graag een kopie van ontvangen. Klarna gaat een stap verder en eist dat je aangifte doet en deze aangifte naar Klarna opstuurt, anders wordt de vordering niet geschrapt. Je moet dus je onschuld aantonen, terwijl dat niet zou hoeven', stelt de organisatie.

De Consumentenbond heeft ook de Autoriteit Persoonsgegevens verwittigd. Als consument en slachtoffer moet je bij de melding en aangifte namelijk je persoonsgegevens opgeven. 'Dat lijkt ons niet in de haak.'

Bescherming tegen identiteitsfraude?

De vraag is nu of AfterPay alsnog gehoor geeft aan de oproep van de belangenorganisatie om de betaaldienst te beveiligen en het lek te dichten. 'Het feit is dat dat heel eenvoudig kan, met bijvoorbeeld een extra verificatiestap wanneer je bij het plaatsen van een bestelling kiest voor achteraf betalen.'

Zolang AfterPay daar niet voor zorgt, kun je als consument niet voorkomen dat een crimineel jouw adres misbruikt. Volgens de Consumentenbond hoef je echter 'niet al te erg te schrikken' als je een spookfactuur van AfterPay of Klarna ontvangt, voor een bestelling die je niet zelf hebt geplaatst. 'Beide bedrijven hebben een fraudeteam dat gewend is vragen over dit soort onterechte betaalherinneringen af te handelen. Zoek contact met het juiste team en laat hen de rekening(en) schrappen.'

Help ons AfterPay aan te manen tot actie

Via Instagram roept Radar op om AfterPay aan te spreken op het toelaten van bestelfraude. Deel ons bericht en tag @AfterPay. Want ook als je geen gebruiker bent van de betaaldienst kun je een spookfactuur ontvangen.