AH past advertentie aan in plaats van leefomstandigheden
Albert Heijn zal zijn Hollandse kip niet meer aanprijzen met mededelingen als '100 procent verantwoorde kip' en 'goede leefomstandigheden'. Naar aanleiding van een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) zegt de supermarkt de betreffende woorden in de reclame aan te passen.
De gewraakte zinsneden verwezen naar een eerder dit jaar doorgevoerde maatregel om alle reguliere verse kipproducten te vervangen door Hollandse kipproducten, waarbij de kip in betere omstandigheden heeft geleefd.Geen daden maar woorden
Albert Heijn noemt het 'teleurstellend dat de discussie nu niet over dierenwelzijn lijkt te gaan, maar over een woordenspel in een advertentie of op de website'. Dit staat haaks op de actie die de supermarktketen nu aankondigt: in plaats van de leefomstandigheden van de dieren daadwerkelijk te verbeteren, passen zij vooralsnog enkel de woorden uit de reclame aan.Slechts minimale verbetering
Wakker Dier diende bij de RCC een klacht in dat de reclame-uitingen gelet op de minimale verbeteringen in het dierenwelzijn ten opzichte van de plofkip, onterecht waren. Zo leeft de Hollandse kip volgens Wakker Dier met 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter en komt ze nooit buiten. De commissie gaf de dierenorganisatie gelijk.
Bron: ANP / Radar