Senseo-koffie krijgt 8,8: slimme marketing of pure misleiding?

senseo_800x628.jpg

'Gewaardeerd met een 8,8' staat op verschillende verpakkingen van Senseo-pads. De koffie is getest onder ruim duizend respondenten. Een onderzoek uitgevoerd door... Senseo zelf. Mag zo'n reclame wel, en klopt de uitkomst? NRCQ zocht het uit.

Wie hebben er deelgenomen aan het onderzoek? NRCQ sprak met Norbert Cappetti van Douwe Egberts. Cappetti: 'We hebben ons volledige klantenbestand uitgenodigd om deel te nemen als 'Very Important Proever' van de nieuwe Senseo'. Volgens Cappetti hebben duizend mensen gehoor gegeven aan die oproep. Zij kregen een gratis proefpakket toegestuurd, waarna hen om een oordeel is gevraagd.

Recensies

Op senseo.nl/meningen geven de proevers hun mening. Bijzonder is wel dat sommige 'recensies' dubbel op de site staan, zoals die van William (bekijk je de afbeelding hieronder op je telefoon, kantel dan het scherm zodat je 'm helemaal kan zien):

Cappetti verzekert NRCQ dat deze dubbele cijfers er voor het eindoordeel uitgehaald zijn.

Tegen de regels?

NRCQ haalt de reclamecode aan, waarin staat dat in reclame opgevoerd onderzoek niet onafhankelijk uitgevoerd hoeft te zijn. In principe mag het dus, maar tegelijkertijd mag er geen sprake zijn van misleiding. Het is de vraag of dat het geval is bij de Senseo-campagne.

Wat vind jij? Reageer hieronder of op onze Facebookpagina.

Bron: NRCQ