AH waarschuwt voor nepacties via Facebook, WhatsApp, sms en mail

ah_waardebon800.jpg

Supermarktketen Albert Heijn waarschuwt voor valse winacties die via Facebook, e-mail, sms of WhatsApp in omloop worden gebracht. Dat meldt het bedrijf op de website.

Bij de valse acties wordt vaak een waardebon aangeboden ter waarde van 100, 250 of 500 euro. Volgens Albert Heijn zou het gaan om zogenaamde 'phishing-acties' bedoeld om persoonlijke gegevens te verzamelen. Daarbij wordt de naam en het logo van de supermarktketen misbruikt.

'Kijk goed naar afzender'

Albert Heijn roept klanten op goed te kijken naar de afzender van e-mails en bij acties via Facebook goed te contoleren of de link naar de Facebookpagina klopt. Het bedrijf benadrukte dat het bij acties geen gebruik maakt van sms of WhatsApp.

Bekijk een voorbeeld van een phishingmail van Albert Heijn hieronder (kantel het scherm van je mobiele telefoon om de hele afbeelding te zien)

Kenmerken phishing

Hoe weet je nu of een bericht phishing is of niet? Controleer altijd de afzender. Kijk niet alleen naar de afzendernaam, maar ook naar het precieze afzendadres. Is dit een vaag adres, of een afgeleide versie van de echte naam van een bestaand bedrijf? Dan is het waarschijnlijk foute boel.

Twijfel je over de echtheid van een mail? Neem dan contact op met het bedrijf zelf. Gebruik daarvoor de contactgegevens die je zelf op zoekt op de officiële site van het bedrijf.

Heb jij ook mails gehad waarin waardebonnen worden aangeboden? Of twijfel je aan de echtheid van een Facebook of WhatsApp-bericht? Stuur een screenshot of het bericht door naar radarinternet(at)avrotros.nl (vervang de (at) voor een @).

Bron: Radar / ANP