Airbag-ongelukken

Een airbag geeft je bescherming als je bij een ernstig ongeluk betrokken raakt. Maar soms klapt de airbag open, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag soms meer leed dan dat hij voorkomt.

De Britse trauma-arts Mark Chong werkt al jaren op de eerste hulp van University Hospital North Durham. Hij besluit in samenwerking met hulpdienstenonderzoek te doen naar ongelukken. Het blijkt dat 21% van de verwondingen een directe gevolg zijn van het uitklappen van de airbag.

Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.

De airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Kleinere en grotere personen lopen dus meer risico op verwondingen. Ook voor oudere mensen kan een airbag nare gevolgen hebben als ’t openklapt. Die zitten vaak dicht op het stuur, en als de airbag er dan uit knalt, kan dat leiden tot flinke armbreuken.

Om verwondingen aan je gezicht en polsen te voorkomen, denkt Dr. Chong dat een gordel-airbag een goede oplossing zou zijn. De airbag wordt dan bij een aanrijding langzaam langs de gordel opgeblazen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de gordel-airbag in Nederland op de markt komt.

Forumreacties

9
  • Door Radar

Een airbag geeft je bescherming als je bij een ernstig ongeluk betrokken raakt. Het voorkomt onder meer dat je met je hoofd tegen het raam klapt en zware verwondingen oploopt. Maar soms klapt de airbag open, terwijl het eigenlijk niet nodig is. En bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag dan soms extra leed. In Radar een aantal voorbeelden van mensen die dit zijn overkomen. Trauma arts Mark Chung vertelt hoe je onnodige verwondingen veroorzaakt door de airbag kan voorkomen. Maandag 17 januari in Radar, 20:30 uur op Nederland 1

  • Door instr.

Even inhaken op een opmerking die net gemaakt is dat we nog steeds leren om handen op 10 voor 2 te houden. Ik leer mn leerlingen al jaren dat ze de handen op kwart voor drie moeten houden en leg ze dus ook uit dat dit nu zo is door de airbag. En wat dachten jullie van passagiers met voeten op het dashboard? Stel dat daar een airbag uitkomt? Ook dit geef ik mee aan mijn leerlingen. Ben alleen benieuwd hoe het is met een bril, heb je dan contactlenzen? Wil het niet uitproberen 😊

  • Door Byron Sterk

Graag wil ik reageren op de uitzending waar min of meer de veiligheid van de airbag in twijfel wordt getrokken. Ik zal puntsgewijs mijn mening hierover delen, ik ben het namelijk op een aantal punten van deze uitzending totaal niet eens. - De dokter in de uitzending geeft een aantal 'tips' om airbag letsel te voorkomen. Een daarvan is het stuur vasthouden in de 'kwart voor drie' positie, welke helemaal juist is. Als andere tip geeft hij echter, totaal tegen de realiteit in, het advies zo ver mogelijk van het stuur te zitten als mogelijk. Dit is niet, ik herhaal niet een verstandige zithouding! Als professioneel chauffeur heb ik meerdere trainingen gevolgd waaruit blijkt dat de 'ver van het stuur' houding averechts werkt in het verkeer. Voor de airbag wellicht veiliger, maar het is een onjuiste houding om actief deel te nemen aan het verkeer en met name om het voertuig juist te besturen. Om ver van het stuur te zitten kan men namelijk twee dingen doen. Als eerste kan men simpelweg de stoel ver naar achter zetten. Dit is onverstanding voor twee redenen: U kunt het rempedaal niet meer met volledige kracht intrappen en deze lange afstand is vermoeiend voor uw benen. De tweede reden is dat uw armen ook verder van het stuur zitten, waarbij u uw armen gestrekt moet houden. Dit is vermoeiend en het vermoeilijkt bovendien een juiste stuurtechniek. De tweede methode is de rugleuning naar achter stellen. Dit is onverstandig omdat als de rugleuning naar achter staat, en men een noodstop moet uitvoeren, de bestuurder als het ware zichzelf uit de stoel drukt. De rugleuning biedt niet genoeg weerstand. Om dit af te ronden, op rijvaardigheidstrainingen wordt een mooi voorbeeld gebruikt. U ziet oudere mensen altijd dicht op het stuur zitten? Dan weet u meteen waarom zij zo oud geworden zijn. Een ideale zithouding is rechtop, actief en gemakkelijk. Als u de handen rechtuit strekt zouden uw polsen het stuurwiel aan de bovenkant moeten raken. Het is mijns inziens onverstandig uw zitpositie te laten afhangen van airbag verwondingen. - Er wordt gezegd dat mensen tegenwoordig nog stééds de 'tien voor twee', de onjuiste, stuurpositie aangeleerd krijgen. Dit is dus absoluut níet waar, jongeren die nu hun rijbewijs halen wordt aangeleerd hun stuur op kwart voor drie vast te houden en de betere rij instructeur zal hen ook uitleggen wáárom. - De jongedame die een 'ongeluk' heeft gehad en door de airbag verwond werd, was duidelijk aangedaan. Erg triest dat dit haar moest overkomen, nog triester dat ze er zo een probleem van maakt. Dit is niet de schuld van de airbag, het is de schuld van haar onoplettendheid. En dit kan natuurlijk iedere automobilist overkomen, zélfs de beste! De airbag redt levens, en ik geloof dat het levensreddende vermogen van de airbag veel belangrijker is dan het feit dat die incidenteel schade berokkent. Wij zouden juist ongelovelijk blij mogen zijn met onze moderne voertuigen, die veiliger zijn dan ooit. Wees tevreden en doe ondertussen onderzoek naar beter, waarbij het hoofdpunt voor mij níet kleine verwondingen zijn maar dodelijke ongelukken, die nog steeds voorkomen. - Wat probeert RADAR met deze uitzending te bereiken? Moeten we nu allemaal, naar goed Amerikaans gebruik, onze autofabrikanten gaan aanklagen nadat de airbag schade aan ons heeft berokkend? Iedereen wiens leven ooit eens gered is door de airbag zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat deze uitzending onnodig was. We mogen best wat dankbaarder zijn voor de levens die de airbag al gered heeft.