Letsel door een airbag
Een airbag geeft je bescherming als je bij een ernstig ongeluk betrokken raakt. Het voorkomt onder meer dat je met je hoofd tegen het raam klapt en zware verwondingen oploopt. Maar soms klapt de airbag open, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag soms meer leed dan dat hij voorkomt.
De Britse trauma-arts Mark Chong werkt al jaren op de eerste hulp van University Hospital North Durham. Daar valt hem op dat veel patiënten, die betrokken zijn bij een ongeluk, soms opmerkelijke verwondingen hebben. Volgens hem zijn die niet veroorzaakt door het ongeval zelf, maar door de airbag. Hij besluit in samenwerking met hulpdiensten, zoals brandweer en ambulancepersoneel, onderzoek te doen. Hij onderzoekt 450 patiënten. Het blijkt dat 21% van de verwondingen het directe gevolg zijn van het uitklappen van de airbag.Brandwonden
Dr. Chong richt zich tijdens het onderzoek vooral op de bovenste ledenmaten, omdat die in aanraking komen met de airbag. Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde. Om die ‘explosie’ tot stand te laten komen, zit er veel gas en talkpoeder in de airbag. Dat in combinatie met de hoge snelheid, veroorzaakt brandwonden.Kleine mensen
De airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Kleinere en grotere personen lopen dus meer risico op verwondingen. Dat merkt ook de 24-jarige Inge van den Berg. Tijdens het autorijden let ze even niet op en rijdt ze met hoge snelheid op een verkeerdrempel. Door de harde klap, klapt de airbag open. De auto heeft geen schade, maar Inge loopt wel brandwonden en een whiplash op.
Ook voor oudere mensen kan een airbag nare gevolgen hebben als ’t openklapt. Die zitten vaak dicht op het stuur, en als de airbag er dan uit knalt, kan dat leiden tot armbreuken.Ontwikkeling
De airbag wordt begin jaren 50 ontwikkeld, maar het duurt nog zeker 20 jaar voordat het luchtkussen daadwerkelijk op de markt komt. De kracht waarmee een airbag open gaat, is in de loop der jaren ook aangepast. Zo worden sommigen langzamer opgeblazen en heb je verschillende modellen airbags. Naast een airbag in het dashboard, zijn veel auto’s tegenwoordig ook uitgerust met een zij-airbag. Om onnodige verwondingen te vermijden, richt Volvo Nederland zich vooral op het materiaal waarvan de airbag wordt gemaakt. Er wordt gestreefd om dat zo mensvriendelijk mogelijk te maken, zodat het minder hard tegen je gezicht komt. Gordel-airbag
Om verwondingen aan je gezicht en polsen te voorkomen, denkt Dr. Chung dat een gordel-airbag een goede oplossing zou zijn. In Amerika is inmiddels de eerste gordel-airbag geïntroduceerd. De airbag wordt dan bij een aanrijding langzaam langs de gordel opgeblazen. Hiermee wordt voorkomen dat de airbag recht in je gezicht openklapt. Volgens dr. Chong zou dit een hoop ellende voorkomen. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de gordel-airbag in Nederland op de markt komt.