background branding

Al jaren problemen met Medipoint: ‘Moest zelf kapotte scootmobiel naar huis lopen’

Medipoint

Frank (56)* is sinds 2017 afhankelijk van een scootmobiel en ervaart al die jaren problemen met Medipoint, de aanbieder hiervan. Het duurt uren, dagen of weken voor hij geholpen wordt en wordt onvriendelijk te woord gestaan. Een kapotte scootmobiel kan bijvoorbeeld ‘zelf wel even naar huis geduwd worden’. 

Scootmobiel vanuit Medipoint

Frank krijgt zijn scootmobiel vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierdoor moeten gemeenten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. 

In het geval van Frank betekent dit dat zijn gemeente een scootmobiel voor hem regelt. Dit doen ze via Medipoint, de grootste aanbieder van zorghulpmiddelen in Nederland. Over de service van dit bedrijf is Frank niet te spreken. 

Duurt dagen voor hij iemand aan de lijn krijgt

Hij vertelt: “Als je een storing wilt melden, krijg je eigenlijk nooit direct iemand aan de telefoon. Terugbelverzoeken worden vaak genegeerd, waardoor je na twee dagen zelf weer kunt bellen.” Krijgt hij eindelijk iemand aan de lijn? Dan duurt het vaak alsnog lang voor hij daadwerkelijk geholpen wordt. 

Uren op straat gewacht

Hierdoor is hij al in een aantal vervelende situaties beland. Zo heeft hij uren langs de kant van de weg gestaan met een lekke band, omdat er geen monteur beschikbaar was. “Je staat dan gewoon buiten op straat te wachten tot iemand je komt helpen.”

Week aan huis gekluisterd

Ook heeft hij een keer een week thuis gezeten, omdat hij niet eerder geholpen werd. “Degene aan de telefoon vroeg of mijn scootmobiel thuis stond toen ik meldde dat ik een lekke band had. Toen ik vertelde dat dit inderdaad zo was, gaf hij aan dat hij in de loop van de week iemand zou sturen.”

Omdat hij ook geen vervangende scootmobiel kreeg, zat Frank een week aan huis gekluisterd. “Voor een vervangende scootmobiel moet je echt bidden en smeken en vaak duurt het dan nog een paar dagen voor je wat hoort.” 

Spatborden moeten eerst besteld worden

Ook iets kleinere problemen, zoals een afgebroken spatbord, worden niet snel opgelost. Zulke onderdelen moeten besteld worden, waarbij een levertijd van 6 tot 8 weken wordt gehanteerd. “Al die tijd had ik bij regenachtig weer dus een zeiknat been door het opspattende water”, aldus Frank. “Waarom zijn zulke algemene onderdelen niet gewoon op voorraad?”

Ook dochter en schoondochter ervaren problemen

Frank vertelt dat zijn dochter en schoondochter ook afhankelijk zijn van een scootmobiel. En ook zij ervaren problemen met Medipoint. 

Een van hen had bijvoorbeeld problemen met de motor van haar scootmobiel. “Degene aan de telefoon antwoordde dat ze de scootmobiel zelf wel even naar huis kon lopen, maar als ze goed kon lopen had ze die scootmobiel helemaal niet nodig.” 

Reactie Medipoint

Radar heeft Medipoint om een reactie gevraagd. Telefonisch laten zij weten dat ze erg betreuren hoe deze man de service van Medipoint ervaart, maar dat het om een uitzondering gaat. 

Ook geven zij aan dat ze niet goed inhoudelijk kunnen reageren, omdat ze niet precies weten over wie het gaat. Een officiële schriftelijke reactie blijft dan ook uit. 

*Echte naam bekend bij de redactie

Heb jij klachten over Medipoint?

Ervaar jij ook problemen met Medipoint of heb je een andere klacht over het bedrijf? Dan horen we graag van je.