Albert Heijn doet Zwarte Piet deels in de ban

Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban. In de grootste supermarktketen van Nederland zal de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed opduiken, zo meldt het AD.

In reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.Niet doof voor debat

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet 'dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie'.Piet niet uit de schappen

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Van Dijk: 'Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen.'Update 10 oktober: Boni en Coop nemen ook maatregelen

Supermarktketen Coop kiest ervoor om enkel Sinterklaas op de verpakkingen en in reclamefolders af te beelden, meldt RTL Nieuws. Klanten van Boni-supermarkten vinden Zwarte Piet minder vaak op producten.

Hoogvliet laat weten het assortiment niet aan te passen, maar wel de beeltenis van Zwarte Piet te veranderen: hij is niet meer pikzwart, maar donkerbruin. Hij draagt ook geen oorringen meer.

Bron: ANP MediaWatch / Algemeen Dagblad / RTL Nieuws