Allergeneninformatie bij veel restaurants en supermarkten ondermaats

25052022-allergenen.jpg

Veel supermarkten, restaurants en bakkers informeren klanten niet goed over welke allergenen in voedsel of in een gerecht zijn verwerkt. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die in 2021 ruim vijfduizend bedrijven op dit vlak onder de loep nam. De NVWA deelde vanwege overtredingen op dit gebied 3399 waarschuwingen uit en legde 591 boetes van 525 euro op.

Van de gecontroleerde 3196 horecabedrijven zoals restaurants, hotels en cafetaria's voldeden 2088 niet aan de eisen. Bij de ambachtelijke bedrijven zoals bakkers, ijssalons en slagers gingen 977 van de 1910 gecontroleerde bedrijven in de fout. In de retail, zoals bijvoorbeeld supermarkten, ging het 191 van de 471 bedrijven.

Vermelding veertien allergenen verplicht

Allergenen zoals schaaldieren, noten en gluten zijn stoffen in levensmiddelen waarvan sommige mensen ernstig ziek kunnen worden of een allergische reactie kunnen krijgen. Ondernemers zijn verplicht veertien allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel.

Sinds vorig jaar is controle op allergeneninformatie, naast het toezicht op onder meer hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht en retail. Bij een tekortkoming volgt een waarschuwing. Blijft de onderneming in de fout gaan, dan volgt een boete en moet alsnog ervoor worden gezorgd dat de allergenen worden vermeld.

Lang niet altijd wordt er in restaurants rekening gehouden met de dieetwensen van een gast. Bij drie op de vier deelnemers van een onderzoek onder ons Radar Testpanel ging de aanpassing mis of werd deze genegeerd. 

Bron: ANP