Alweer drukte en wanorde op Schiphol, reizigersaantal onvoldoende beperkt

22-05-01-schiphol-luchthaven-vakantie-drukte-mei.jpg

Het is zondag opnieuw druk op Schiphol. 's Ochtends staan er lange rijen, net al eerdere dagen, voor de incheckbalies. De luchthaven wilde zondag 5800 reizigers minder hebben op een verwacht aantal van 70.000, maar dat is niet gelukt. Een aantal vluchten is vertraagd, een aantal gaat helemaal niet meer zondag, zo is te zien op de informatieborden. Lees hier waar je moet aankloppen als je vlucht is geannuleerd of vertraagd.

Uit de luidsprekers biedt Schiphol wachtende reizigers net als op andere dagen al gebeurde, excuses aan voor de langere wachttijden die ontstaan zijn door vakantiedrukte en personeelsgebrek.

Lange rijen buiten vertrekhal

Vertrekkende reizigers staan in lange rijen, die doorlopen in de gewone hallen. Vanuit vertrekhal 1 en 2 worden mensen buitenlangs geleid, ook daar vormen zich lange rijen. Marechaussees en Schipholmedewerkers en andere 'hosts' staan klaar om mensen te helpen en de goede kant op te sturen. Een van die hosts zegt dat de drukte zondag is te overzien: 'Het is vooralsnog niet drukker dan gisteren, maar we zetten ons schrap voor wat nog komen gaat'.

In een van de rijen staan drie vrouwen, onderweg naar Curaçao. Zij zeggen al twee uur lang in de rij te staan, ze waren voor de zekerheid wel al ruim van te voren aanwezig op de luchthaven.

Drukte moest verminderd worden met 5800 reizigers

Het is zondag niet gelukt het aantal reizigers op de luchthaven volgens plan te beperken om zo de werkdruk van het personeel te verlichten. Het streven was het aantal passagiers zondag met 5800 te verminderen om de drukte tegen te gaan. De luchthaven was in gesprek met luchtvaartmaatschappijen over manieren om de stroom passagiers terug te dringen om zo de werkdruk bij het personeel op Schiphol te verlichten. Door de coronapandemie kampt de luchthaven met grote personeelstekorten. Mensen raakten tijdens de pandemie hun baan kwijt omdat er bijna twee jaar lang minder werd gevlogen. En niet iedereen is teruggekeerd naar zijn oude baan.

FNV 'houdt hart vast' voor komende zomer

Vakbond FNV houdt vanwege de drukte op Schiphol het hart vast voor komende zomer. 'Dit is nog maar de meivakantie', benadrukt FNV-bestuurder David van de Geer. Hij vindt dat Schiphol veel eerder had moeten ingrijpen. 'Er zijn grenzen aan wat je met de huidige personeelsbezetting aan kan.'

Bagage-afhandeling onder tijdsdruk

Van de Geer wijst op de enorme werkdruk bij de bagage-afhandeling. Dat is volgens hem fysiek heel zwaar werk. 'En er hoeft maar één vliegtuig vertraging te hebben en je loopt daar telkens achter de feiten aan. Dat betekent dat je continu onder tijdsdruk moet werken en niet even op adem kan komen.'

Schiphol: alles uitgehaald wat erin zit

Volgens een Schiphol-woordvoerster is samen met luchtvaartmaatschappijen gekeken 'hoe we het aantal passagiers dit weekend naar beneden hebben kunnen krijgen. Iedereen heeft zich daar ontzettend hard voor ingezet en we hebben er gezamenlijk alles uitgehaald wat erin zit. We gaan vandaag ons weer keihard inspannen om iedereen op weg te helpen en een goede reis te bieden'.

Minister van Infrastructuur reageert: vinger aan de pols voor zomervakantie

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat noemt het 'erg vervelend' voor de reizigers dat het weer zo druk is op Schiphol, maar denkt dat de problemen wel eens hardnekkig kunnen blijken. 'Personeelstekort is een probleem wat breder speelt dan alleen in de luchtvaart, en wat zich niet 1, 2, 3 laat oplossen', laat hij weten.

Het ministerie houdt 'de situatie in de gaten', en staat in contact met Schiphol, geeft de bewindsman aan. 'Goed dat Schiphol in gesprek gaat met luchtvaartmaatschappijen om te kijken naar oplossingen om drukte voor komende weken en voor de zomervakantie te beheersen. Ik hou hierbij een vinger aan de pols.'

Bron: ANP