background branding

Je vlucht is geannuleerd. Waar klop je aan voor compensatie en vervangend vervoer?

22-05-01-vlucht-geannuleerd-vliegticket-schiphol-klm-compensatie.jpg

Je had je zo verheugd op je vakantie. Misschien stond je al met je koffer op de luchthaven. En dan wordt opeens je vlucht gecanceled. Wat voor rechten heb je dan? Kun je het geld van je vliegticket terugkrijgen en zo ja, hoe? De NOS zette op een rij wat je kunt doen. 

In Europa gelden bepaalde passagiersrechten waar je je op kunt beroepen. Je hebt drie opties als de luchtvaartmaatschappij je vlucht schrapt:

  1. Accepteer een alternatieve vlucht
  2. Kies zelf een soortgelijke vlucht
  3. Weiger een vervangende vlucht en kies voor terugbetaling

Als je de laatste optie kiest, moet je binnen zeven dagen het geld van je ticket retour krijgen. 

Je hebt mogelijk recht op vergoeding

Welke van de drie opties je ook kiest, je hebt mogelijk recht op een vergoeding van maximaal 600 euro. Dat hangt ervan af hoe erg je bent vertraagd, hoe lang de vlucht duurt en waarom je oorspronkelijke vlucht is geannuleerd.

Als de vliegmaatschappij wel móést annuleren vanwege iets buiten haar macht, zoals een storm of verkeersleiders die onaangekondigd staken, dan heb je geen recht op zulke vergoeding.

Schiphol-chaos van 23 april

De wilde staking op Schiphol van 23 april 2022 was geen overmacht, zegt de Consumentenbond tegen de NOS: het was een staking van eigen personeel. 'Personeelstekort op een luchthaven is overmacht, maar KLM annuleerde vluchten - niet de luchthaven.'

Of passagiers extra compensatie krijgen als hun vlucht rond het weekend van 30 april is geannuleerd moet nog blijken, stelt de Consumentenbond. 'Het is aan de rechter om die toetsing te doen. Een claimorganisatie kan dat namens reizigers voorleggen.'

De luchtvaartmaatschappij heeft een zorgplicht

De Consumentenbond benadrukt tegen de NOS dat vliegmaatschappijen een zorgplicht hebben. Jouw maatschappij moet je bijvoorbeeld eten, drinken en vervoer naar je bestemming aanbieden.

De Autoriteit Consument en Markt stelt ook dat je bij je maatschappij moet aankloppen voor schadevergoedingen. Heb je recht op zo'n vergoeding, dan wordt de uitbetaling en naleving gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. 

Wat als je een pakketreis hebt geboekt?

Een pakketreis is een combinatie van meerdere diensten, zoals een vlucht plus een hotelovernachting of een huurauto. Heb je zo'n reis geboekt, dan is de pakketreisaanbieder verantwoordelijk als je vlucht wordt geannuleerd. Klop aan bij die aanbieder, niet bij de luchtvaartmaatschappij. 

Een pakketreis geeft je mogelijk recht op aanvullende compensatie. Je kunt bijvoorbeeld geld terug krijgen wegens zogenaamde 'vakantiederving': door vertraging of annulering kom je later aan op je vakantiebestemming, dus je mist vakantietijd. 

De Consumentenbond legt aan de NOS uit: 'Zowel die dagen als de eventuele compensatie voor de geannuleerde vlucht kun je dan claimen bij je reisorganisatie. Je hebt immers korter kunnen genieten van je vakantie. Ook als je een los ticket hebt is er een alternatief: je annulerings- of reisverzekering.'

Geld terug bij vertraging van je vliegreis

Stel dat je vlucht niet is geannuleerd maar vertraagd, krijg je dan compensatie? Als hij minder dan drie uur is vertraagd niet; meer dan drie uur wel. Ook hier geldt: je krijgt geen compensatie als de annulering het gevolg is van overmacht. Als je vlucht meer dan vijf uur is vertraagd, mag je hem ook weigeren. 

Bron: NOS