background branding

Anti-uitdrogingsmiddel ORS opvallend populair, waarschijnlijk door online hype

22-08-20-oral-rehydration-salts-solution-populair-jongeren-tiktok-160840741_s.jpg

Het middel ORS, dat mensen kunnen gebruiken om uitdroging tegen te gaan, wordt meer verkocht dan normaal voor deze tijd van het jaar. Dat komt 'waarschijnlijk' door berichten op sociale media over het middel, ziet de directeur van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), Jos Jongstra.

ORS staat voor oral rehydration solution. Het is een poeder met suikers en zouten dat wordt gebruikt om uitdroging te voorkomen, bijvoorbeeld bij acute diarree. Het middel is te koop bij de drogist. Influencers op TikTok bevelen ORS al een tijd aan als middel om een kater mee te voorkomen of te verhelpen, bijvoorbeeld tijdens een van de vele festivals die dit jaar na de coronapandemie weer doorgang kunnen vinden. Zo staat dit weekend het festival Lowlands op het programma, waar zo'n 60.000 mensen naartoe gaan.

Veel vraag naar ORS onder jongeren

Drogisterijen merken dat het middel populair is. 'We zien dat er dit jaar veel vraag is naar ORS', aldus Jongstra. ORS wordt vaak gebruikt op verre reizen, omdat in sommige landen de kans op voedselvergiftiging en dus uitdroging hoger is. Maar jongeren vragen de drogist ook naar het product, 'terwijl jongeren doorgaans niet weten wat ORS is', volgens Jongstra. Jonge mensen vragen om het product omdat ze hebben gehoord dat het kan helpen tegen katers. 'Dat zingt rond.'

Klopt het ook dat ORS helpt tegen een kater? Kan het niet schadelijk zijn? Radar vroeg het aan twee toxicologen

Voorlopig geen tekort aan Oral Rehydration Solution

Overigens komen drogisterijen nog niet in de problemen door de verhoogde vraag naar ORS. Er is volgens het CBD voldoende voorraad, zowel in de fysieke winkels als online.

Bron: ANP