Apotheek rekent vaak kosten voor een gesprek dat niet is gevoerd
Bij de apotheek betaal je vaak voor het uitleggesprek, terwijl dat gesprek niet altijd daadwerkelijk plaatsvindt. Dat blijkt uit een enquête van Radar onder bijna 32.000 apotheekklanten. Wie voor de eerste keer een medicijn ophaalt, betaalt naast de kosten van het medicijn, ook kosten voor het begeleidingsgesprek door de apothekersassistent. Dit kun je op je rekening terugvinden als 'terhandstellingskosten met begeleidingsgesprek'. Meestal ligt dit tussen de 12 en 15 euro.
Geen gesprek plaatsgevonden
Bram Kruijt komt regelmatig in de apotheek om zijn medicijnen op te halen. Om inzicht te krijgen wat hij daar zoal voor betaalt, besluit hij eens in zijn rekeningen te duiken. Hij ontdekte dat er kosten voor een begeleidingsgesprek waren gerekend, terwijl het gesprek helemaal niet heeft plaatsgevonden. 'De gesprekskosten mogen in rekening worden gebracht als er daadwerkelijk een gesprek is gevoerd, maar dat is niet gebeurd.'
'Een slechte zaak'
We hielden een enquête die door bijna 32.000 mensen is ingevuld. Maar liefst 45 procent heeft weleens kosten voor een begeleidingsgesprek moeten betalen terwijl er geen uitleg gesprek is geweest. En de helft van deze groep heeft dat zelfs meerdere keren meegemaakt. Een slechte zaak, vindt Dianda Veldman voorzitter van de Patiëntenfederatie. Veldman: 'Wat houdt het medicijn in? Hoe moet je het gebruiken? Wat kunnen de bijwerkingen zijn? Je moet als apotheker checken of iemand het heeft begrepen. Als dat niet gebeurt, dan mag dat niet gedeclareerd worden.'
Informatie op papier
Uit onze enquête blijkt dat van degenen die geen gesprek hebben gehad of konden herinneren, 54 procent aangeeft dat zij wel informatie mee kregen op papier. 19 procent werd alleen op de bijsluiter gewezen, en 21 procent kreeg op geen enkele manier informatie. De Patiëntenfederatie vindt het noodzakelijk dat mensen wel degelijk een goed gesprek krijgen. 'Het gebeurt heel vaak dat mensen het überhaupt het medicijn niet gaan gebruiken, omdat het niet goed is uitgelegd is of na een tijdje denken dat het niks doet en er maar mee stoppen. Om dit te voorkomen kan een gesprek met de apotheker echt een toegevoegde waarde hebben.'
Kosten niet meer inbegrepen
Het begeleidingsgesprek was vroeger bij de prijs van een medicijn inbegrepen. In 2014 zijn deze tarieven losgekoppeld. Nu worden ze dus apart vermeld. Volgens Ruud Coolen van Brakel van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik zijn de kosten die je bij een apotheek betaalt onvermijdelijk. 'Dat is voor de handelingen die de apotheker doet, het controleren van je geneesmiddelen, zorgen dat die goed bewaard worden. Het hele traject, plus de controle op de medicatieveiligheid.'
Vaak korte gesprekken
Uit onze enquête blijkt dat als er wel een gesprek plaatsvindt, dit dan vaak heel kort is. Bij een op de drie mensen die een gesprek kregen, duurde dit niet langer dan dertig seconden. Volgens Coolen van Brakel komt dit omdat de terhandstellingskosten met begeleidingsgesprek eigenlijk een gemiddeld bedrag is: 'Soms ben je dertig seconden met de instructie bezig en bij een ander een kwartier vanwege het feit dat het hier om een hele kwetsbare oudere ging, die bijvoorbeeld uitgelegd moest krijgen op wat voor manier de oogdruppels konden worden ingebracht. Dan ben je langer bezig.'
Veldman begrijpt dat het een gemiddelde is, maar dat betekent niet dat dat je bij de helft van de mensen geen informatie hoeft te geven. 'Geen gesprek, dan ook geen tarief', aldus de Patiëntenfederatie.
In de studio zit Aris Prins van apothekersorganisatie KNMP, hij geeft uitleg over het systeem en komt met een mogelijke oplossing om dit te veranderen.
Voorbeeldbrief
Wil jij ook geld terugvragen dat jij hebt betaald in de apotheek, terwijl er geen begeleidend gesprek heeft plaatsgevonden? Maak dan gebruik van deze voorbeeldbrief. Je kunt de brief ook kopiëren.
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
74Lang niet iedereen weet dat je uitgiftekosten betaalt als je een medicijn haalt bij de apotheek. Waar betaal je precies voor? En zijn deze kosten wel terecht? Link naar het item: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/apotheek-rekent-vaak-kosten-voor-een-gesprek-dat-niet-is-gevoerd/
Er wordt heel erg gefocussed op het gesprek terwijl het grootse deel van de terhandstelling kosten worden gemaakt voordat de medicijnen worden opgehaald. Het werd kort genoemd maar vervolgens gaat het programma weer door met stemmingmaken.
Mijn Apotheek presteert het om i.p.v. een gesprek, een eigen bijsluiter te leveren bij afgifte, waarin vervolgens een van de vaak voorkomende bijwerkingen en een ernstige waarschuwing bij abrupt stoppen van het medicijn niet vermeld worden. Vaakvoorkomende bijwerking en waarschuwing staan wel in de bijsluiter van de fabrikant. Moet ik hiervoor betalen? of moet ik ergens een klacht indienen ? en waar dan?