Apple garantie
Apple is een merk met een grote groep echte fans. Mensen staan uren in de rij om de nieuwste iPad of iPhone te bemachtigen, ondanks de forse aanschafprijs. Als je nieuwe aanwinst het dan binnen twee jaar begeeft, dan reken je natuurlijk op een vorstelijke garantieregeling. Maar niets is minder waar.
Op het moment dat een Apple product binnen twee jaar stuk gaat, buiten uw schuld, krijg je volgens Apple slechts 1 jaar fabrieksgarantie. Dat is in strijd met de wet. Op grond van de wet heeft de consument in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging als het apparaat eerder stuk gaat dan je in redelijkheid mocht verwachten, mits de consument het apparaat op een normale manier heeft gebruikt.
Radar ging met de verborgen camera op pad bij zowel Apple Premium Resellers als Applestores die van Apple zelf zijn. In de meeste gevallen houden de winkels zich niet aan de wet. En dan sta je als consument met lege handen.Testpanel
We vroegen ons testpanel naar hun ervaringen met Apple. Achttien procent van de 46.254 respondenten heeft een Apple product. Ruim 5% gaf aan dat hun Apple product kapot ging tussen 1 jaar en twee jaar, en maar liefst 53% is niet kosteloos vergoed. Dit terwijl het product buiten hun schuld stuk ging. Helaas was 43% van de Apple bezitters niet op de hoogte van het consumentenrecht dat je minstens twee jaar recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicaondernemingen boetes opgelegd van 90.000 euro per bedrijf voor het misleiden van consumenten over hun garantierechten. De ondernemingen informeerden consumenten onjuist en misleidend over hun rechten na afloop van de periode van fabrieksgarantie.
Naar aanleiding van meldingen die bij ConsuWijzer binnen kwamen, heeft de Consumentenautoriteit de bedrijfsvoering van elektronicaondernemingen in Nederland onderzocht. Bedrijven zijn en worden nader onderzocht, onder andere op de communicatie over en de naleving van de garantieregels. En dat blijft de Consumentenautoriteit komende tijd ook doen. Bekijk hier voor meer informatie over de boetes die opgelegd zijn.
Reactie
Radar heeft Apple meerdere malen benaderd, maar kreeg op geen enkele manier een reactie terug. Wij zullen onze volledige enquete uitslagen aan de Consumentenautoriteit overhandigen, en wachten af of zij ook deze grote speler op korte termijn aan gaan pakken.
Heeft u zelf een product dat buiten uw schuld kapot is gegaan na de garantieperiode? Gebruik dan onze voorbeeldbrief.