Garantie bij Apple
Bezitters van een iPad, iPhone of iPod zijn doorgaans erg blij met hun Apple-product, maar wat als dit na anderhalf jaar kapot gaat?
Apple is een van merken met een grote groep echte fans. Mensen die uren in de rij voor de winkel staan om de nieuwste iPad of iPhone te bemachtigen, ondanks de forse aanschafprijs. Als je nieuwe aanwinst het dan binnen twee jaar begeeft, dan reken je natuurlijk op een vorstelijke garantieregeling. Maar niets is minder waar.
Op het moment dat een Apple product binnen twee jaar stuk gaat, buiten uw schuld, krijg je volgens Apple slechts 1 jaar fabrieksgarantie. Dat is in strijd met de wet. Op grond van de wet heeft de consument in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging als het apparaat eerder stuk gaat dan je in redelijkheid mocht verwachten, mits de consument het apparaat op een normale manier heeft gebruikt.
Radar ging met de verborgen camera op pad bij zowel Apple Premium Resellers als Applestores die van Apple zelf zijn. In de meeste gevallen houden de winkels zich niet aan de wet. En dan sta je als consument met lege handen.
Reactie
Radar heeft Apple meerdere malen benaderd, maar kreeg op geen enkele manier een reactie terug. Wij zullen onze volledige enquete uitslagen aan de Consumentenautoriteit overhandigen, en wachten af of zij ook deze grote speler op korte termijn aan gaan pakken.
Heeft u zelf een product dat buiten uw schuld na de garantietermijn kapot is gegaan? Gebruik dan onze voorbeeldbrief.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
836Bezitters van een iPad, iPhone of iPod zijn doorgaans erg blij met hun Apple-product, maar wat als dit na anderhalf jaar kapot gaat? Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om? Maandag 17 oktober in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Klopt geen moer van. Als het product buiten de schuld om van de koper kapot gaat, heeft de koper op voorhand GÉÉN recht op kosteloze reparatie of vervanging. De koper heeft alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, of het product niet die eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten. Als in de koopovereenkomst 1 jaar garantie staat, heeft de koper ook maar 1 jaar garantie. Die 2 jaar wordt zoals gewoonlijk weer totaal verkeerd uitgelegd. Nederland heeft die 2 jaar aansprakelijkheid van de verkoper voor ieder gebrek niet overgenomen, en is dus ook niet van toepassing. Ook de verjaringstermijn van 2 jaar is niet van toepassing, omdat in de Europese Richtlijn staat dat ALS de nationale wetgeving een verjaringstermijn kent, mag die niet korter zijn dan 2 jaar. Aangezien de Nederlandse wetgeving geen verjaringstermijn kent, is die dan ook niet van toepassing. De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op wat de koper en verkoper met elkaar hebben afgesproken, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij. De alle andere termijnen is in Nederland niet van toepassing.
aha.. wordt weer zo'n ik uitzending waarin Antoinette weer op een schooljuf toon gaat vertellen welke rechten consumenten denken te hebben. Totaal geen enkele feeling met de werkelijkheid. Ik ben al een tijdje afgehaakt met radar...