Autoruitschade: verzekeraar wil hoge rekening

Veel mensen zijn verzekerd voor ruitschade aan hun auto. Maar mag je die schade ook overal laten repareren?

Vaak sturen de verzekeraars hun klanten naar een paar bedrijven en dat zijn dan meestal de grote ketens: Carglass, Autotaalglas of Glasgarage. Radar krijgt vragen van consumenten over deze bedrijven, want hun prijzen zijn vaak veel hoger dan die van de kleine herstellers. Waarom sturen de verzekeraars hun klanten naar die dure bedrijven?

Prijsonderzoek: duur schadeherstel ondanks afspraken met verzekeraar

Dat vraagt ook Tom Hogendoorn zich af. Onderweg naar zijn werk schoot er een steen tegen zijn voorruit. Er zat een flinke ster in zijn ruit. Tom is verzekerd bij Interpolis en belde Carglass. Hij had namelijk een brief ontvangen van Interpolis dat hij met deze reparateur contact op moest nemen. Carglass kon de ster wel repareren en er werd een afspraak gemaakt op het werk van Tom.

Helaas scheurde de ochtend van die afspraak de ster door en ontstond er een flinke barst in de voorruit. De ruit moest dus vervangen worden. Carglass maakte een offerte en daaruit bleek dat een nieuwe voorruit inclusief korting zo’n 500 euro zou kosten.

Omdat Tom alleen een WA-verzekering had op zijn auto, was hij eigenlijk niet gedekt voor glasschade. Maar volgens Carglass kreeg hij toch korting van 35 procent, omdat hij een verzekering heeft bij Interpolis. Deze korting was al verwerkt in de offerte van 500 euro. Dat betekent dat een nieuwe voorruit zonder korting ruim 750 euro zo kosten.

Tom vond dit behoorlijk hoog en deed zelf ook prijsonderzoek. Hij belde een aantal kleinere bedrijven en uiteindelijk kwam hij op een offerte van ongeveer 250 euro. Dat is dus zo’n 50 procent goedkoper dan de kortingsprijs van Carglass.

Tom kreeg in september ook een brief in de bus van Interpolis, waarin staat dat zij samenwerken met bedrijven als Carglass, Autotaalglas en Glasgarage. Door de afspraken die de verzekeraar met deze bedrijven heeft gemaakt, zouden de kosten omlaag worden gebracht. Tom constateert dat dit niet zo is en vraagt zich af waarom zijn verzekeraar aanstuurt op een hoge rekening.Paradox: verzekeraar wil hoge rekening

Radar gaat op zoek naar een antwoord en vindt dat bij de Universiteit van Amsterdam. Professor in de economie Jeroen Hinloopen heeft namelijk een fenomeen onderzocht dat hij de Verzekeringsparadox noemt. Deze paradox houdt in dat verzekeraars belang hebben bij een dure schade, omdat er bij de consument dan een prikkel blijft bestaan om een verzekering af te sluiten.

Daarnaast geldt dat hoe duurder de schade is, des te meer premie de consument wil betalen. Als er bij de consument dus een beeld bestaat dat een reparatie heel duur is, vindt hij het niet raar om veel geld te betalen voor de premie.

Ook voor consumenten die verzekerd zijn voor ruitschade is het nadelig dat er een hoge rekening wordt gepresenteerd. De schade die de verzekeringsmaatschappij vergoedt, berekent zij namelijk door in de premie. De consument betaalt dus meer premie omdat het bedrijf een hoge rekening stuurt.

 

Jeroen Hinloopen licht de verzekeringsparadox toe met een simpel voorbeeld. 'Je verzekert je niet tegen honger, want als jij honger krijgt koop je voor ¤1,20 een brood. Die aankoop van dat brood ga je niet verzekeren, want daarvoor is het aanschafbedrag te laag. Als een brood echter ¤524,- kostte, zou je je wellicht wel verzekeren. Voor een klein bedrag zou je dan altijd zeker weten dat je een lekker brood hebt dat niet beschimmeld is. Als je brood toch snel beschimmelt, kun je via je verzekering een nieuw brood aanschaffen.'

Als iets duur is, verzekeren we ons. Dat doen we met onze auto, ons huis, onze vakanties en onze gezondheid. Voor verzekeringsmaatschappijen betekent dat dus dat ze graag willen dat de schade hoog is. Alleen dan blijft er bij de consument een prikkel bestaan om verzekerd te blijven.Verzekeraars verstoren de markt

De verzekeringsparadox is volgens Hinloopen heel goed zichtbaar in de markt voor autoruitschadeherstel. Daar zie je dat de verzekeraars belang hebben bij een hoge rekening. Ze sturen hun klanten bewust naar de bedrijven die veel geld vragen voor reparaties en verstoren daarmee de markt.

Hoe kunnen verzekeraars ervoor zorgen dat de schade duur is? Dat doen ze door afspraken te maken met de partijen die de rekening versturen. Die afspraken zijn dus niet alleen in het belang van de verzekeringsmaatschappijen, maar ook in het belang van de herstelbedrijven.

De herstelbedrijven willen natuurlijk graag afspraken maken met de verzekeraars. Daardoor krijgen ze immers meer klanten en kunnen ze veel geld vragen voor de reparatie. Ook wordt hun concurrentie minder. De kleinere bedrijven krijgen namelijk steeds minder rekeningen vergoed.

Daardoor wordt het voor deze kleinere bedrijven steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Gevolg is dat de kleine bedrijfjes failliet gaan en dat er dus steeds minder concurrentie is. Ook hierdoor zal de prijs steeds hoger worden.Interpolis reageert in de studio

In de studio reageert Interpolis op de verzekeringsparadox. Ook zal de verzekeraar een antwoord formuleren op de vraag van meneer Hogendoorn.