'Basic-Fit mag niet meer om medische verklaring vragen'

Al jaren zijn er klachten over het opzeggen van de sportschool. Als je door een blessure maandenlang niet kan sporten of zelfs door een aankomend overlijden je abonnement moet opzeggen blijkt dat er vaak erg moeilijk wordt gedaan.

Marco Driessen nam contact op met de redactie van Radar. Zijn achttienjarige zoon Rick heeft door een scooterongeluk een breuk in een ruggenwervel en zijn stuitje opgelopen. Daardoor moet hij revalideren en kan hij zes tot tien weken niet sporten. Rick draagt een korset en gebruikt een ringkussen.

Brief huisarts werd geweigerd

Driessen heeft meteen contact opgenomen met Basic-Fit om het abonnement stop te zetten. Daartoe was de sportschool bereid, maar het wilde wel een bewijs van de behandelend arts zien. Driessen neemt contact op met het ziekenhuis en krijgt daar te horen dat de arts dat niet doet. De huisarts zegt tevens dat Basic-Fit hier niet om mag vragen, maar geeft uiteindelijk toch een brief mee. Daarnaast neemt Marco een brief voor een nieuwe afspraak in het ziekenhuis mee naar Basic-Fit. Die blijkt hier echter niet mee akkoord te gaan. 'Het gaat maar om een bedrag van 19,99 euro per maand, maar toch.'

Ernstig ziek, toch betalen

Radar kreeg meer verhalen van mensen die moeite hebben met het opzeggen van hun sportschoolabonnement. Zo mailt 'Levert' dat zijn moeder niet meer lang te leven heeft. Daarom wilde ze haar abonnement bij Basic-Fit opzeggen, maar daar ging de sportschool alleen mee akkoord als ze nog twee maanden abonnementsgeld betaalde. Meneer Wolters uit Maastricht kwam door ontslag in de bijstand. Vervolgens raakte hij in de schuldsanering. Hij kan de sportschool niet meer betalen, maar Basic-Fit wil nog steeds geld zien. Maureen heeft een abonnement bij SportCity. Vlak na het afsluiten werd ze ernstig ziek. Toch moet ze verplicht elke maand dertig euro betalen. 'Het zijn hoge kosten, omdat ik niet kan werken waardoor ik een laag inkomen heb, maar wel dure medicijnen moet betalen.'

'Basic-Fit moet keuringsarts inschakelen'

Basic-Fit wil een medische verklaring hebben waarin staat dat je niet meer kan sporten. De sportschool kan geen medische verklaring van de arts vragen, omdat de arts die niet mag geven', zegt huisarts Kees Koolbergen uit Alkmaar, die overigens niet de huisarts van de familie Driessen is. Koolbergen legt uit dat dat te maken heeft met het medisch beroepsgeheim en belangenverstrengeling. 'Wat deze jongen moet doen is een brief schrijven naar de sportschool waarin hij zijn verzoek onderbouwt. Als Basic-Fit dit verhaal dan niet gelooft, dan is het hun taak om een keuringsarts in te schakelen. Die verantwoordelijkheid mogen ze niet afschuiven naar de sporter. Ook heeft de sporter recht op privacy, hij hoeft dus niet precies te delen waar hij last van heeft.'

'Schort gewoon het contract op'

Anneke van Kesteren van het Juridisch Loket zegt dat objectief vastgesteld moet worden welke verklaring voldoende zou zijn. 'Nu is het naar het oordeel van Basic-Fit om te bepalen wat nodig is.' Basic-Fit heeft wel een bepaling opgenomen waarin gesproken wordt over 'medische problemen', dus dan kan je naar de kantonrechter, die zich kan uitspreken over wat ze precies moeten aantonen. 'Wat ook opvalt is het 'blijvend niet kunnen sporten', maar wat is blijvend? Dat wordt niet gespecificeerd.' Van Kesteren snapt niet dat Basic-Fit niet kiest voor een veel simpelere oplossing, namelijk het opschorten van het abonnement. 'Je kunt zeggen dat hij drie maanden niet kan sporten, dus we verlengen het contract met drie maanden. Dat doen heel veel sportscholen en dat is best wel redelijk.'

Reactie Basic-Fit

Radar heeft Basic-Fit gevraagd om in te uitzending te reageren, maar dat wil de sportschoolketen niet. Basic-Fit laat desgevraagd weten dat er sprake is van een incident en dat er 'slechts om enige vorm van medisch bewijs gevraagd wordt en dat een medische verklaring niet nodig is'. Dat komt echter niet overeen met wat Basic-Fit aan de familie Driessen laat weten. Basic-Fit gaat zijn medewerkers opnieuw instrueren hoe ze moeten omgaan met klanten die eerder dan gebruikelijk willen opzeggen. 'Ook mogen medewerkers de term 'medische verklaring' niet meer gebruiken.'