Bedrijf roept product terug: heb ik nu recht op schadevergoeding?
Stel je voor: je koopt een stuk kaas bij de supermarkt. Een paar dagen later lees je in de media dat er een terugroepactie is. Er is namelijk bij de productie mogelijk metaal in kazen terechtgekomen. Aan de houdbaarheidsdatum van de kaas zie je dat dit ook bij jou het geval is. Heb je in dit voorbeeld recht op schadevergoeding?
'Als je de kaas niet hebt gegeten of nergens last van hebt, dan krijg je een nieuw stuk kaas of je geld terug', legt advocaat consumentenrecht Caspar Janssens uit. 'Maar als je de kaas hebt gegeten en je daardoor bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet, dan is het een ander verhaal.'
Afhankelijk van het schadebedrag
Er zit een verschil tussen schade van onder en van boven de vijfhonderd euro. 'Als je kosten onder dat bedrag hebt gemaakt, dan kun je daar daar de verkoper voor aansprakelijk stellen. Alles boven de vijfhonderd euro ligt bij de fabrikant of de importeur', zo laat Janssens weten.
Probeer er samen uit te komen
Je kan eerst proberen eruit te komen met de verkoper of fabrikant. Op de website van Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt, zijn verschillende voorbeeldbrieven te vinden.
Heb je ernstige schade of letsel opgelopen, of kom je er niet uit met de betreffende partij? Dan is het volgens de organisatie verstandig om een advocaat in te schakelen en eventueel naar de rechter te stappen. Een advocaat kan namelijk adviseren voor welke schade je een vergoeding kunt vragen. Dat kan per zaak verschillen.
Discussie over geleden schade
'Er kan veel discussie zijn over de geleden schade', legt Janssens uit. 'Ziekenhuiskosten zijn duidelijk, maar het kan ook zijn dat iemand bijvoorbeeld smartengeld wil (de vergoeding van immateriële schade, red.) Dan wordt het al veel lastiger om te bepalen wat de schade precies is.'
Volgens Janssens komt het in Nederland niet vaak voor dat iemand grote bedragen aan immateriële schadevergoeding ontvangt. Dat is bijvoorbeeld in de Verenigde Staten wel het geval.
Hoe komt een terugroepactie eigenlijk tot stand?
Elk land in de Europese Commissie heeft een eigen instantie die ervoor zorgt dat gevaarlijke (non-food) producten worden teruggeroepen. Deze instanties komen samen in het Rapid Alert System.
Het Rapid Alert System beschikt over een lab waar zij verschillende producten testen. Zo controleren zij of de producten veilig zijn voor de consument.
En een productwaarschuwing?
Een productwaarschuwing kan op verschillende manieren tot stand komen. Het kan zo zijn dat de producent erachter komt voordat het product is verkocht. Soms komt de producent er pas achter dat het product niet goed is, als er al meerdere producten zijn verkocht.
Als de consument een gevaarlijk product meldt, wordt deze melding in Nederland door de Nederlandse Waren –en Voedselautoriteit (NVWA) opgepakt. De NVWA maakt een melding van ‘een terugroepactie’ en verspreidt deze via internet zodat zo veel mogelijk consumenten hiervan op de hoogte zijn. Vervolgens test de NVWA het product.