Beleggen in crypto hetzelfde als gokken? Autoriteit Financiële Markten vindt van wel

159205933_l_normal_none.jpg

Er zijn talloze reclames die je aanzetten tot beleggen in crypto. Maar is beleggen in dit soort cyber geld niet hetzelfde als gokken? En zouden reclames daarover dan ook, net als reclame over kansspelen, verboden moeten worden? Van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) mogen de reclames voor crypto’s verdwijnen. Radar sprak met Yolanda Bieckmann, woordvoerder bij Autoriteit Financiële Markten (AFM).
 

Verbod op gokreclames

Per 1 juli 2023 worden alle reclame-uitingen voor online gokken verboden. Je ziet ze dan niet meer op tv, je hoort het niet meer op de radio en ook de reclames in bushokjes verdwijnen. Dit om kwetsbare groepen, zoals kinderen en gokverslaafden, te beschermen tegen de risico’s van online kansspelen. 

‘Beleggen in crypto is ook gokken’

Maar zouden reclames over beleggen of handelen in crypto dan ook niet verboden moeten worden? Handelen in dit soort online geld kan immers ook heel risicovol zijn. Geen reclame voor crypto’s heeft de voorkeur van de AFM. “Wij vinden het ook echt vergelijkbaar met gokken”, vertelt Bieckmann. Dit komt doordat de waarde van crypto's gebaseerd is op speculatie. Dat betekent dat de ‘prijs’ van crypto afhankelijk is van vraag en aanbod. Is er veel vraag en weinig aanbod, dan stijgt de ‘waarde’ van de munt. Mede daardoor zijn er sterke pieken en dalen; het maakt crypto kwetsbaar. Hierdoor wordt handelen in crypto’s vaak vergeleken met gokken.

Het verschil met normaal beleggen

De AFM spreekt in het geval van crypto’s dan ook niet over beleggen, maar over handelen of speculeren. Beleggen doe je bijvoorbeeld in aandelen. “Als je in aandelen belegt, dan koop je een stukje van een bedrijf.” Als je dit doet, bezit je dus echt een deeltje van zo’n bedrijf. Dat deel wordt meer waard als het bedrijf goede zaken doet. In het geval van crypto kan er eigenlijk niets echt groeien, want het is totaal abstract. Volgens de AFM is het abstracte karakter van crypto niet het enige nadeel. “Je ziet ook dat crypto's erg kwetsbaar zijn voor misleiding of voor oplichting of ander crimineel gedrag" voegt Bieckmann hier aan toe. 

De finfluencers

Ondanks de grote risico’s wordt hier niet altijd voor gewaarschuwd. “Crypto's zijn gewoon heel erg complex en risicovol. En veel mensen die handelen in crypto's snappen ook niet precies wat ze eigenlijk doen", aldus de woordvoerder. 

Zo zijn er ook enkele ‘finfluencers’ (financiële influencers) die alleen laten zien hoeveel geld ze hebben en wat voor dure auto’s ze rijden. Mensen zijn ook vaak geneigd om influencers te geloven. Bieckmann laat weten dat de AFM mensen hiervoor probeert te waarschuwen. “Tegen influencers zeggen wij ook: ‘kijk naar je doelgroep’, want hun volgers zijn vaak jong en financieel erg kwetsbaar.” 

Europese regelgeving

Om onder andere deze volgers te beschermen heeft het Europees Parlement in april 2023 ingestemd met de eerste Europese regelgeving voor de cryptomarkt. Deze wetgeving is onder meer gemaakt om schimmige en criminele activiteiten rondom betalen met cyber geld tegen te gaan.

Deze wet moet in 2024 worden ingevoerd. “Dan komen crypto’s ook onder ons toezicht en komen er bijvoorbeeld ook regels voor reclame”, aldus Bieckmann. “Crypto-aanbieders moeten dan een vergunning van ons hebben, maar het blijven risicovolle producten. Alleen houden wij dan toezicht op de bedrijven die ze aanbieden.” 

Bron: Yolanda Bieckmann AFM, Europa Nu