Bespaar op boodschappen: laat je brein niet hacken door supermarkt-marketeers

22-08-02-marketing-supermarkt-besparen-boodschappen-166105166_s.jpg

Marketeers kennen jou. Ze weten als geen ander dat jouw brein gehackt kan worden, omdat het werkt op onbewuste indrukken en instincten. En dus word je in de supermarkt op allerlei manieren verleid. Met suggesties, kleurtjes en acties hopen supermarkt-marketeers jouw winkelwagentje te vullen met onnodige boodschappen. Gelukkig kent gedragswetenschapper Eva van den Broek manieren waarop je je kunt wapenen tegen hun marketingtactieken.

Van den Broek benadrukt dat het niet genoeg is om je bewust te zijn van marketingtrucs. Iedereen weet bijvoorbeeld wel dat 9,99 euro praktisch hetzelfde is als 10 euro, en toch voelen die getallen niet hetzelfde. Zo’n truc blijft dus werken, zelfs al kijk je erdoorheen. Je moet daarom een eigen verdediging opbouwen.

Maak een boodschappenlijstje (op een volle maag)

Maak een boodschappenlijstje als eerste verdedigingslinie. ‘Het scheelt enorm veel en mensen onderschatten dat volledig voor zichzelf,’ zegt Van den Broek over deze eenvoudige tip. 

Je moet je wel aan twee voorwaarden houden. Ten eerste moet je het lijstje opstellen op het moment dat je geen honger hebt, zegt Van den Broek, anders overschat je gegarandeerd hoeveel eten je nodig hebt. Je ogen zijn altijd groter dan je lege maag. Ten tweede moet je je aan het lijstje houden zodra je de supermarkt inloopt, anders heeft het geen zin. 

Pak geen winkelmandje als je genoeg hebt aan je handen

Als je maar enkele producten nodig hebt die je ook in je handen kunt dragen, moet je geen winkelmandje meenemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je geneigd bent om meer te kopen als je een mandje bij je hebt. Toen supermarkten winkelmandjes verplicht stelden tijdens corona, hebben ze daardoor waarschijnlijk meer verdiend, stelt Van den Broek. Dus kom je een half brood halen, grijp dan alleen het halfje en ga linea recta naar de kassa. 

Go low: goedkope merken liggen in lage schappen

Je bent goedkoper uit als je producten pakt uit de onderste schappen, want daar liggen meestal de huismerken of andere voordelige merken. Supermarkten leggen dure producten op de best verkopende plekken. Dat zijn de kopschappen (de uiteinden van de schappen aan weerszijden van gangpaden), de schappen op ooghoogte en de plekken bij de kassa met bijvoorbeeld kauwgom en snoep. 

Blokkeer de verleiding door online te bestellen

Je kunt verleidingen in de supermarkt ook ontwijken door er gewoon niet binnen te stappen. In plaats daarvan kun je overwegen om een abonnement te nemen op maaltijdboxen of je weekboodschappen te laten bezorgen. Op die manier maak je waarschijnlijk verstandiger keuzes over je eten, stelt Van den Broek. 

Waarom? Omdat je aan het plannen bent; je denkt op de lange termijn. Dat maakt je verstandiger. ‘We overwaarderen altijd het nu,’ licht Van den Broek toe. Als je nú moet kiezen tussen een mandarijntje en een chocolaatje, dan kies je waarschijnlijk voor de chocolade - want ja, die is toch lekkerder! Maar als je nu moet kiezen of je volgende week een mandarijntje of een chocolaatje eet, dan maak je waarschijnlijk de gezondere keuze.