Betaal jij te veel servicekosten voor je huurwoning? Dit zijn de regels en dit kun je doen

Servicekosten

Steeds meer huurders verzetten zich tegen (te) hoge servicekosten. Afgelopen jaar gingen maar liefst zestig procent meer huurders naar de Huurcommissie om deze kosten aan te vechten. Ze boeken vaak succes. Wanneer betaal jij te veel servicekosten en wat zijn de regels? Radar zoekt het voor je uit. 

Wat valt onder servicekosten?

Wie huurt betaalt, betaalt vaak servicekosten aan de verhuurder voor het onderhoud van de woning. Dit kan in de vorm zijn van schoonmaakkosten, nutsvoorzieningen (zoals gas, water en licht) of bepaalde werkzaamheden. 

Wat wel of niet valt onder servicekosten en hoe deze worden verrekend, kan soms verwarrend zijn. De verhuurder mag alleen servicekosten vragen aan huurders voor activiteiten of diensten die vooraf worden betaald door de verhuurder en achteraf worden verrekend met de huurder. De meeste servicekosten zijn opgenomen in het huurcontract en vooraf gecommuniceerd aan de huurder door de verhuurder. 

Ben jij benieuwd welke servicekosten er nu wel of niet mogen worden gevraagd? De Huurcommissie heeft het Beleidsboek Servicekosten geschreven. Hier zijn de meest voorkomende servicekosten in opgenomen. 

Twijfel jij over de hoogte van de hoogte van nutsvoorzieningen (gas,water en licht)? Bekijk op het Nibud de gemiddelde kosten van energie en water. Zo kun je makkelijker bepalen of jouw te betalen kosten erg afwijken van de gemiddelde kosten. Dit geldt wel alleen wanneer je een huurcontract betaalt inclusief een voorschot op nutsvoorzieningen. 

Hoe weet je hoeveel servicekosten je moet betalen of terug moet krijgen?

Omdat je servicekosten vaak maandelijks vooruit betaalt, ontvang je voor 1 juli van elk jaar een overzicht. Op deze jaarrekening staat het bedrag wat vooruit is betaald door jou, als huurder. Ook staan de daadwerkelijk gemaakte kosten hierbij. Zo krijg je als huurder overzicht van wat je eventueel teveel hebt betaald. 

Heb jij het jaaroverzicht niet gekregen voor 1 juli? Dan maakt dat voor de geldigheid weinig uit. Servicekosten verjaren bij een sociale huurwoning namelijk pas na 2,5 jaar. Bij een vrije sector woning is dit zelfs pas na vijf jaar. Wel kun je als huurder, je verhuurder opnieuw vragen een overzicht te sturen. Je hebt hier als huurder recht op. 

Woon je in een sociale huurwoning en ben je het niet eens met de hoogte van de servicekosten?

Woon jij in een sociale huurwoning en weigert jouw verhuurder het jaaroverzicht te sturen? Of ben je het niet eens met de hoogte van de servicekosten? In beide gevallen kun je dan terecht bij de Huurcommissie. Zij kunnen uitspraak doen over de hoogte van de servicekosten. 

Duurt het drie weken of langer en heb je nog steeds geen jaaroverzicht van de servicekosten ontvangen van je verhuurder? Vraag je verhuurder opnieuw om een jaarafrekening. Ben je het niet eens met de hoogte van een bedrag of verschillende bedragen? Vraag je verhuurder dan om het aan te passen. 

Kom je er samen niet aan uit? Dan kun je de Huurcommissie inschakelen. Zij zullen uitspraak doen over de te betwiste servicekosten. Wacht hier niet langer mee dan dertig maanden na het jaar waarover je de rekening hebt ontvangen. 

Huur jij een woning in de vrije sector en ben je het niet eens met de hoogte van de servicekosten?

Wanneer je een woning in de vrije sector huurt, kun je de verhuurder opnieuw vragen het overzicht te sturen. Een verhuurder is verplicht eventuele rekeningen te sturen wanneer je hier als huurder om vraagt. Het Juridisch Loket biedt daarnaast een voorbeeldbrief aan voor het vragen om een jaaroverzicht. 

Ben je het oneens met de hoogte van het bedrag dat je moet betalen als voorschot of betaalt de verhuurder het restant van het voorschot niet terug? Probeer in gesprek te gaan met je verhuurder of stuur een aangetekende brief om de kosten terug te vragen. 

Kom je er niet samen uit om het bedrag aan te passen of ontvang je maar geen jaarrekening? Dan kun je naar de rechter om een uitspraak over de hoogte van de kosten. Je kunt daarnaast je rechtsbijstandverzekering raadplegen of advies vragen aan het Juridisch Loket. Dit moet binnen vijf jaar na het jaar waarover je de afrekening hebt ontvangen. 

Bronnen: Juridisch Loket, Huurcommissie, Rijksoverheid, de Woonbond