Betalen voor online psychologische hulp: werkt het beter dan wachten?

Wie hulp zoekt voor mentale gezondheid, belandt al snel in een doolhof van wachttijden en in sommige gevallen zijn er bijkomende kosten bij verschillende geestelijke gezondheidszorginstellingen. Steeds meer mensen zoeken hun heil dan ook op sociale media, waar betaalde online zelfhulp wordt aangeprezen als alternatief. Maar is dit wel een goede uitweg? Radar zoekt het uit.
Online of echt contact?
Steeds meer mensen slaan de lange wachttijden over en betalen zelf voor online therapieprogramma’s. Maar werkt dat net zo goed als een echt gesprek met een psycholoog? Lidewy Hendriks, psycholoog bij MIND, vertelt vanuit haar ervaring: “Ik merk in mijn eigen praktijk dat mensen, als ze de keuze hebben, de voorkeur hebben voor fysieke hulp. Tenzij ze te ver weg wonen van de praktijk. Mensen willen vaak een psycholoog live spreken, omdat ze zich over het algemeen op die manier gezien en gehoord voelen.”
Toch sluit Hendriks het niet helemaal uit dat betaalde online therapie kan helpen. “De keuze voor online hulp die je zelf betaalt, hangt af van het soort ondersteuning die je nodig hebt”, vertelt ze. “Er zijn betaalde programma’s waarbij je direct contact hebt met professionals. Ik denk dat dat belangrijk is. Daarnaast heeft de inhoud van het programma veel invloed in wat het te bieden heeft.”
Betalen voor hulp
Een van die betaalde online platforms is het Amerikaanse bedrijf Betterhelp, dat op sociale media flink adverteert. Het platform biedt ook hulp in het nederlands via Nederlandse therapeuten. Radar vraagt Betterhelp hoe zij ervoor zorgen dat therapie persoonlijk blijft, terwijl alles via een scherm gebeurt: “Persoonlijk of online, vertrouwen is cruciaal in therapie. Veel cliënten merken dat ze zich sneller openstellen vanuit de veiligheid van hun omgeving. Onze therapeuten zijn getraind in het opbouwen van sterke relaties via online communicatie.”
“Bij aanmelding vult de cliënt een uitgebreide vragenlijst in over de symptomen, voorkeuren en doelen”, vertelt Betterhelp verder. “We matchen daarbij een professional die het beste bij hun behoeften past. Blijkt het toch niet te matchen? Dan kan de cliënt kosteloos van therapeut verwisselen.”
Betterhelp stelt dat zij kwalitatieve hulp bieden met professionele therapeuten. Toch zijn er online ook negatieve ervaringen te vinden. Hoe verklaart het bedrijf dit? Betterhelp licht toe: “Wij hebben wereldwijd miljoenen cliënten ondersteund en de meeste vertellen ons dat het echt helpt. 72 procent van onze cliënten merken binnen 12 weken vermindering van hun symptomen. We streven ernaar om de lat voor kwaliteit en klantresultaten continu hoger te leggen.”
Alternatieven voor snelle hulp
Wie snel hulp nodig heeft, zoekt soms buiten de gebaande paden. Maar zijn betaalde online programma’s dan de enige optie? Psycholoog Lidewy Hendriks benadrukt dat het belangrijk is om te kiezen voor programma’s waar professionals aan verbonden zijn: “Sommige mensen hebben genoeg aan zo’n programma, dan ben ik niemand om te zeggen dat ze dat niet moeten doen. Als het voor hen werkt, werkt het. Het gaat vooral om de complexiteit van de problemen die dat bepaalt.
"Je moet je ook afvragen of je hulp moet kiezen waar je zelf voor betaalt terwijl er ook hulp is die door de basisverzekering wordt vergoed. Om wachtlijsten te omzeilen zou het wel een goede keuze kunnen zijn. Vanuit MIND bieden we ook online hulp in de vorm van chat of belcontact. Deze hulp is kosteloos en hiervoor is geen wachttijd.”
Geestelijke gezondheid
Ook Betterhelp vertelt over de mogelijke alternatieven: “Wij maken therapie toegankelijk en flexibel. We hebben een breed netwerk aan professionals en hoewel therapie een krachtig hulpmiddel is voor iedereen, zijn er ook aanvullende manieren om geestelijke gezondheid te ondersteunen. Denk hierbij aan zelfhulpgroepen, mindfulness of gesprekken met je huisarts. Bij Betterhelp moedigen we mensen aan om te ontdekken wat voor hen werkt naast de therapie.”
“Als je echt met ernstige psychische problematiek te maken hebt, dan is het verstandig dat je het bespreekt met een huisarts. De huisarts kan je verwijzen naar de juiste hulpverlener. Bij veel huisartsen werken ook Praktijkondersteuners GGZ, waar je in de tussentijd gesprekken mee kunt voeren. Mochten er lange wachttijden zijn, dan kun je zelf beslissen of je alvast een alternatief hulpprogramma (online) wil uitproberen”, voegt psycholoog Lidewy Hendriks eraan toe. “Misschien denken mensen dat als ze ervoor betalen, dat het beter is. Maar iets waar je voor betaalt hoeft niet per definitie beter te zijn.