Bij welke laadpalen kan ik mijn elektrische auto opladen?

20181121_elektrische_autos.jpg

Als je de overstap naar een elektrische auto wilt maken, zijn er waarschijnlijk wel een aantal vragen waar je tegenaan zult lopen. Heeft mijn auto genoeg bereik en hoelang gaat een accu mee? Zijn er genoeg laadpunten en kan ik met mijn auto bij al die punten terecht? Emile Nijssen, oprichter van een bedrijf dat de accu's van Nissan Leaf-auto's opknapt en verbetert, genaamd Muxsan, legt alle ins en outs van laadpalen uit.

Volgens Nijssen hoef je je in Nederland eigenlijk geen zorgen te maken over het opladen van je auto. Ons land heeft een enorm netwerk aan laadstations en, ondanks de verschillende soorten aansluitingen, kun je eigenlijk met elke auto overal terecht. Er zijn enkele uitzonderingen, maar de verschillen zitten hem vooral in de laadsnelheid. Eerst even wat basiskennis:

Wat is een kWh?

Waar je bij een benzineauto de tankinhoud rekent in liters, wordt met de accucapaciteit van een elektrische auto in kilowattuur (kWh) gerekend. Dit is de hoeveelheid energie die je verbruikt als je een uur lang 1000 watt (een kW) verstookt. Als een laadstation bijvoorbeeld 10 kW kan leveren, is een accu met een capaciteit van 50 kWh na een uur voor een vijfde opgeladen. Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.

AC vs DC

Veel elektrische auto's hebben twee aansluitingen waarme ze kunnen worden opgeladen. Een voor wisselstroom (AC of Alternating Current) en een voor gelijkstroom (DC of Direct Current). Soms is het een enkele aansluiting die met beide uit de voeten kan.

Laadpalen met wisselstroom (AC)
Uit normale stopcontacten in Nederland (en de rest van de wereld) komt wisselstroom. Hierbij wisselen de positieve en negatieve polen 50 keer per seconde van kant. Daarom maakt het niet uit hoe je thuis een stekker in het stopcontact steekt. Accu's hebben echter vaste positieve en negatieve polen (gelijkstroom). Als je je auto dus aan een 'normaal' stopcontact wilt opladen, moet de wisselstroom dus in de auto met een adapter omgezet worden tot gelijkstroom. Hoe snel je je auto aan een lader met wisselstroom kunt opladen, is in grote mate afhankelijk van de kwaliteit van de adapter in je auto.

Laadpalen met gelijkstroom (DC)
Er zijn ook laadpalen waar een erg krachtige adapter in de paal zelf is ingebouwd. Uit de pluggen komt dus al gelijkstroom, wat heel snel in een accu kan worden 'gepompt'. Alle snellaadstations bieden daarom gelijkstroom aan. Door de ingebouwde adapters zijn snellaadstations duurder om aan te leggen. Ook zijn er verschillende pluggen in omloop voor snelladers. Welke op jouw auto past, lees je hieronder.

IEC 62196 type 2 (Mennekes)

Volgens de Europese richtlijn moet elke elektrische auto in de EU overweg kunnen met IEC 62196 type 2. De aansluiting wordt in de volksmond ook wel Mennekes genoemd, naar het Duitse bedrijf dat hem heeft ontworpen. Hij is te herkennen aan de ronde plug met de platte bovenkant. Het is een wisselstroomaansluiting en je kunt er, afhankelijk van je auto en het laadpunt, momenteel tussen de 3,7 en 43 kW uit trekken. Dit model ga je op vrijwel alle laadpunten vinden, zoals de parkeerplaatsen met laadpalen in de straat.

20181121_Mennekes.png
Mennekes-aansluiting (bron: mennekes.co.uk)

ChaDeMo

ChaDeMo is een gelijkstroomaansluiting, waardoor hij geschikt is om elektrische auto's (veel) sneller op te laden dan met Mennekes. Het is een Japanse standaard, dus hij wordt vooral door Japanse automerken gebruikt, zoals Nissan en Mitsubishi. Ook de Tesla Model S en X kunnen ermee overweg, maar die gebruiken een verloopstuk dat los verkrijgbaar is en ook bij elk FastNed-station hangt. Hoe snel dat gaat, verschilt per auto. Oudere modellen laden met ongeveer 50 kW, maar de nieuwste auto's kunnen in theorie maximaal 400 kW uit de laadpaal trekken. Genoeg om zelfs de allergrootste accu's binnen een halfuurtje vol te laden.

Chademo.png
ChaDeMo-plug (bron: chademo.com)

CCS

CCS heeft als officiële naam IEC 62196 Combined Charging System en is een variatie op de Mennekes-plug. De plug breidt de wisselstroomaansluiting uit met twee extra pinnen waar gelijkstroom uit komt. Hierdoor is snelladen mogelijk. Qua snellaadmogelijkheden is hij daarmee vergelijkbaar met ChaDeMo, maar hij heeft het voordeel dat een auto met één aansluiting zowel gelijkstroom als wisselstroom kan ontvangen. Deze plug wordt bijvoorbeeld door Duitse automerken als Volkswagen en BMW gebruikt, maar ook Hyundais en de nieuwe Tesla Model 3 kunnen ermee overweg. Momenteel ligt het limiet van de aansluiting bij 350 kW.

CCS.jpg
CSS-plug

Triple Charger

De bovenstaande drie aansluitingen zijn in principe de enige aansluitingen waar je in Europa rekening mee hoeft te houden. Kleine laadpunten gebruiken Mennekes-aansluitingen en volgens Nijssen zijn bij alle snellaadpunten zogenaamde Triple Chargers te vinden. Dit zijn een soort elektrische tankstations waar zowel met Mennekes, ChaDeMo en CCS opgeladen kan worden. Je kunt dus met alle elektrische auto's bij snellaadstations terecht.

20181121_Triple_Charger.jpg
Snellader met drie verschillende aansluitingen

Tesla Supercharger

Er is één snellader waarmee je niet met alle auto's terecht kunt, dat is de Tesla Supercharger. Bij de Superchargers wordt een plug gebruikt die dezelfde vorm heeft als de Mennekes-lader, maar in plaats van wisselstroom, komt er gelijkstroom uit. De snelladers kunnen je accu's met maximaal 120 kW opladen.

Let op! De plug is dus hetzelfde, maar auto's van andere merken kunnen er niet mee overweg. In Nederland zijn er maar een paar Superchargers en Nijssen zegt dat er bij alle Superchargers ook Triple Chargers te vinden zijn, dus zelfs als je onverhoopt met een niet-Tesla bij een Supercharger terechtkomt, kun je alsnog je auto opladen.

20181121_Tesla_Supercharger.jpg
Tesla Supercharger

GB/T

Mogelijk wordt in de toekomst de Chinese GB/T-standaard relevant. Momenteel heb je er in Europa nog niets aan, maar als elektrische auto's uit China populair worden, bestaat de kans dat je de aansluiting ook in Europa gaat tegenkomen. Technisch is de aansluiting indrukwekkend, met een maximumvermogen van 900 kW.

Thuis opladen

Bij de meeste elektrische auto's krijg je ook een kabeltje om hem in een 'gewoon' stopcontact op te laden. Het nadeel van deze oplader is dat je erg beperkt bent in hoe snel je kunt opladen: maximaal 2,3 kW. In een nacht kun je dus maar een kWh of 20 bijladen, volgens Nijssen genoeg voor zo'n 150 kilometer. Je kunt ook een betere laadpaal laten installeren, maar dat kost tegen de 2000 euro. Daarnaast kun je de gemeente vragen om er een in de buurt te installeren, maar dan moet je wel meer voor de stroom betalen.

Hoe en hoeveel betaal je voor het laden?

Als je je auto thuis oplaadt, betaal je uiteraard gewoon je eigen stroomrekening, ongeveer 20 cent per kWh. Bij vrijwel alle laadpalen kun je met een laadpas terecht. Er zijn verschillende instanties die laadpalen aanbieden, allemaal met hun eigen abonnementsvormen, waarbij de kosten ver uiteen kunnen lopen. Pinnen kan bijna nergens. Radar besteedde in 2016 aandacht aan de wirwar van laadpassen en abonnementen.

Bekijk de uitzending: Wat kost het laden van een elektrische auto?

Tips voor elektrische rijders:

Emile Nijssen heeft voor de (aspirant) elektrische rijders nog enkele tips:

Niet meer eng
'Elektrisch autorijden is niet meer eng. Nederland heeft het echt héél goed geregeld met laadpalen, snelladers en kennis over elektrisch rijden. Ja, dingen zijn anders en er zijn nog steeds zaken die niet perfect geregeld zijn (zoals het niet kunnen pinnen om te laden), maar dit wordt letterlijk iedere maand beter. Ik heb pas 11 maanden een elektrische auto en in 'mijn tijd' is het al merkbaar beter geworden.'

Opladen is geen probleem
'Wanneer je accu leeg is, kun je hem gewoon weer opladen! Je hebt geen bereik nodig van vele honderden kilometers, behalve als je een ijzersterke blaas hebt en op topsnelheid die afstand iedere dag moet afleggen. In ieder ander geval zet je je auto aan de snellader terwijl je naar de WC gaat of luncht. Laden duurt geen uren, snelladen duurt hoogstens enkele tientallen minuten, en je hoeft praktisch nooit je hele accu vol te laden. Mensen staren zich blind op de actieradius die ze nooit hoeven te gebruiken, en dat is zonde!'

Elektrisch rijden in het buitenland
'Bereid reizen buiten Nederland goed voor. In Nederland en Noorwegen is alles picobello geregeld, maar daarbuiten - en met name in Frankrijk - is het af en toe belabberd. Veel mensen hebben last van kapotte snelladers langs Franse (tol)wegen en in sommige steden heb je een speciale, alléén daar geldige, laadpas nodig van die stad om laadpalen te kunnen gebruiken. Ik ga er geen doekjes om winden; elektrisch op vakantie is prima mogelijk, maar kost je meer tijd en voorbereiding dan met een benzineauto. Uiteraard wordt dit alleen maar beter en je kunt al terecht bij meer dan 70% van de buitenlandse laadpalen met een TheNewMotion-laadpas. Maar dat is geen 100%. Voor ons persoonlijk is de voorbereiding de halve fun, maar als je dit moeilijk vindt kun je het beste een jaar of twee wachten tot de rest van Europa ons een beetje kan bijbenen op dit gebied.'