Is elektrisch rijden iets voor jou?
Wat zijn de voor- en nadelen van elektrisch rijden? En welke modellen zijn er zoal op de markt? Radar spreekt met techexpert Sander van der Heide.
'Waarin verschilt elektrisch rijden van rijden met een reguliere auto?' vroeg Radar aan Sander. De rij-ervaring is in ieder geval even wennen, vertelt hij. 'Je hebt geen koppeling meer, alle elektrische auto's rijden in de automaat'. Bovendien zit er een bepaalde soort 'directe snelheid' in: als je de elektrische pedaal intrapt gaan de wielen draaien, de auto accelereert meteen.
Ook aan de stilte zul je even moeten wennen. Vooral als je start vraag je je af of je de motor wel hebt aangezet. Sommige auto's geven ook een bepaald geluid als ze rond de 20 kilometer per uur rijden, om voetgangers erop te wijzen dat er een auto nadert.
Overweeg je de aanschaf van een elektrische auto? Sander adviseert om in ieder geval een testrit te maken, om te weten hoe het voelt om erin te rijden.
Beperkt rijbereik, duur in aanschaf
Dat klinkt allemaal goed, maar zitten er ook nadelen aan elektrisch rijden? Jazeker, vindt Sander: 'Het rijbereik is klein. Veel modellen kunnen 150 tot 160 kilometer rijden. Optrekken, afremmen, dat zorgt ervoor dat de batterij sneller opgaat.' Of is dat ook een kwestie van wennen? Volgens Sander bestaan er cursussen om daarmee om te leren gaan, zo kun je soms het rijbereik vergroten.
Nog een punt van aandacht: de auto is duur in aanschaf, en zijn lastig tweedehands te krijgen. Hoewel aan dat laatste volgens Sander in 2017 verandering in komt: hij verwacht dat er dan meer gebruikte modellen worden aangeboden.
Kijkersvragen
In de livestream worden ook enkele kijkersvragen behandeld. Davey vraagt zich af: 'Wat kun je het beste doen als je accu onverwachts leeg is?' Sander: 'Ze noemen dit heel vaak laadstress, dat mensen zich veel zorgen maken: heb ik wel genoeg? Moet ik bijladen? Maar dat wordt ook aangegeven, en in een auto met benzine rijd je ook niet tot de laatste druppel door.' Volgens Sander is er vaak een reserve ingebouwd: auto's gebruiken tachtig procent van de elektriciteit, de laatste procenten worden gebruikt voor noodsituaties.'
En Werner vraagt zicht af: 'wat kost zo'n auto over tien jaar gerekend?' 'Dat is niet zomaar te zeggen; er komt veel meer bij kijken dan alleen de aanschaf', legt Sander uit. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf waar je stroom inkoopt, zo is thuis opladen veel goedkoper dan bij de laadpaal. Ook van belang: hoeveel rijd je ermee, hoeveel elektriciteit verbruik je? Volgens Sander hebben elektrische auto's veel minder bewegende onderdelen: het onderhoud zou daardoor 'een stuk lichter zijn, waardoor je veel langer met de auto kunt doen. De batterij is het enige dat je op den duur waarschijnlijk moet vervangen'.
Meer kijkersvragen zie je in de volledige livestream (hieronder te bekijken). Je kunt ook de afzonderlijke filmpjes van de vijf besproken elektrische auto's bekijken.