11 tips voor het testen van een tweedehands auto

auto_controleren_profiel_780.jpg

Een tweedehands auto kopen kan een lastig klusje zijn als je geen verstand van auto’s hebt. Waar let je op en hoe kun je testen of de auto nog een ronde mee kan? Radar geeft 11 tips om je op weg te helpen.

Joep Schuurman is automonteur en adviseur bij Autoweek voor testfilmpjes. Hij maakt samen met Alda van Rutten een testrit in de auto die zij op het oog heeft.Bekijk de video (Radar, 7 november 2016)

De tips van Joep op een rijtje:

1.    Neem iemand mee die er verstand van heeft.

2.    Luister en voel tijdens het rijden of er iets rammelt of trilt.  Doe dat ook  op de snelweg Voel je trillingen in het stuur of onder je zitvlak? Dan kan dat duiden op kromme wielen of onronde banden, Trap hem ook een keertje flink op zijn start; dat moet soepel en vloeiend gaan.

Let ook op trillingen tijdens het (voorzichtig!) remmen bij hoge (100 tot 140km/h) snelheid;Als de auto dan trilt zijn de remschijven krom. . .

Controleer alle elektrische zaken, zoals de ramen (gaan ze open en dicht?), maar zet wel de radio uit tijdens de proefrit, dan hoor je alle rammeltjes en kraakjes beter.

3.    Staat het stuur recht? Check dat wanneer je rechtdoor rijdt. Staat het stuur daarbij scheef, dan kan dat duiden op versleten banden, slijtage aan het onderstel of zelfs een schadeverleden.

4.    Maak notities (als de auto stilstaat). Welke bijzonderheden zijn je opgevallen, en waarover wil je de verkoper na de testrit nog aan de tand voelen?

5.    Neem de tijd voor een proefrit - minimaal twintig minuten. Hoe langer je rijdt, des te beter je een beeld krijgt van de gebreken. Een half uur is echt niet te lang.

6.    Bekijk het onderhoudsboekje goed. Check of het chassisnummer en het kenteken met dat van de auto overeen komen. Is duidelijk wanneer onderhoudsbeurten hebben plaatsgevonden? Ontbreken er geen stempels?

7.    Kijk onder de motorkap: zit er voldoende olie in? En zie je een sticker met datum en kilometerstand van de laatste vervanging van de distributieriem?

8.    Luister ook van buitenaf naar de motor. Wanneer je deze start moet dat gaan zonder rare bijgeluiden (gerammel, geklapper, gekraak, gepiep).

9.    Controleer de uitlaat. Direct na de start mogen er geen zwarte, grijze of witte rookwolken uit komen. Waterdamp mag je heel even zien, maar dat moet na vijf tot tien minuten opgehouden zijn.

10.    Check de koppeling. Die moet soepel en zonder bijgeluiden werken tijdens het rijden.

11.    Controleer de auto op roest. Vooral aan de randen van de wielkasten, en aan de dorpels (onder de deuren – misschien moet je hiervoor op de grond gaan liggen).

Heb jij nog meer tips? Laat het weten in de reacties!